Min normalarbeidsdag:  – Se bransjen fra kundens ståsted 

Pål Hauge, tillitsvalgt i Nets, tror vi sliter med å se bransjen fra kundens ståsted. – Både vi som leverandører til bankene og bankene selv har vært vant til å ta beslutninger uten å sjekke med kundene. Det fungerer dårlig i dagens verden.  

Navn/rolle/arbeidssted: 

Pål HaugeTillitsvalgt i Nets Branch Norway, snart MasterCard. 

Kaffe eller te? 

Kaffe hele veien. 

Hva har du  nattbordet? 

Margaret Atwoods «Testaments». 

Når om morgenen begynner du å tenke jobb? 

Jeg går vanligvis gjennom kalenderen før jeg går hjemmefra for å være mentalt forberedt på dagen. 

Bruker du fortsatt kontanter? 

Stort sett ikke – løsningene i dag er så stabile at «backupkontanter» sjelden er nødvendig. 

Nevn en jobbsituasjon som du husker spesielt godt:  

Her er det mye å velge mellom, men den følelsen det var å holde foredrag på en internasjonal konferanse for første gang slår vel ganske mye. 

Hva er det morsomste du gjør  jobb 

Å samhandle med mine trivelige kolleger – det være seg faglig eller som tillitsvalgt. 

Hva er din viktigste egenskap i stillingen du har, og hvordan bruker du den? 

Jeg prøver å være løsningsorientert for å finne gode kompromisser der det er nødvendig, men lytter selvsagt til motpartens argumenter.  

Hva gjør du for å holde deg oppdatert i en bransje med store endringer? 

Jeg arbeider, ved siden av tillitsvervet, med utvikling av innovative løsninger i Nets. Det innebærer at jeg må være oppdatert på trender og løsninger i bransjen. 

Hvis du kunne digitalisert en hvilken som helst arbeidsoppgavehva ville du valgt? 

Oj, det var vanskelig – jeg tror en del av våre kundedialoger har godt potensiale. 

Hva er den største utfordringen i finansbransjen akkurat  (generelt og der du jobber)? 

Jeg tror vi sliter med å se bransjen fra kundens ståsted. Både vi som leverandører til bankene og bankene selv har vært vant til å ta beslutninger uten å sjekke med kundene. Det fungerer dårlig i dagens verden. 

Hvordan påvirker koronasituasjonen din arbeidsdag? 

Vi har gode digitale løsninger, slik at det stort sett er business as usual. Men de aller fleste av oss sitter på hjemmekontor og da er det viktig å holde god kontakt med hverandre. Også her bruker vi de digitale møteplassene, slik at vi kan ta en kopp kaffe sammen og slå av en liten prat  

Hvem inspirerer deg, og hvordan/hvorfor? 

Jeg blir inspirert av gode fagpersoner og teamene som jeg har gleden av å jobbe med i hverdagen. Uten dem hadde vi ikke kunnet levere løsninger i verdensklassen. 

Hva får deg til å stoppe opp i sosiale medier? 

Mindre og mindre – mange av disse mediene er blitt altfor kommersialiserte og mister dermed litt av relevansen. 

Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen? 

På vei til og fra Kilimanjaro var mobilen kun brukt som kamera. Det tok en uke. 

Når logger du av for kvelden? 

Jobbmessig prøver jeg å logge av når jeg går fra kontoret, men mobil og nettbrett er i bruk godt utover kvelden til private formål.