IKKE TILGANG: Big Tech kan bygge betaling inn i sine egne plattformer og maskinvare. Det gir dem fortrinn som nordiske aktører ikke har tilgang til, sier markedssjef i Vipps, Lars Istre.

Tar jafs av lønnsomme verdikjeder

Teknologigigantene posisjonerer seg i Norge. Konkurransen kan endre maktbalansen i betalingsmarkedet. Nå har også Klarna kastet seg på i kampen om kundenes tæppe-gunst.

– Den største risikoen er at konkurransen flyttes fra åpne og regulerte løsninger til lukkede økosystemer styrt av globale aktører, sier markedssjef Lars Istre i Vipps til Finansfokus.

– Når Big Tech kombinerer betaling med kontroll over operativsystemer og brukerdata, vil du kunne få en strukturell fordel på sikt. Det vil kunne svekke innovasjon, valgfrihet og konkurranse i det nordiske betalingsmarkedet.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Klarna, Apple og Google er internasjonale utfordrere til norske finansforetak. Om konkurransen settes inn på litt ulike måter har de likevel samme fellesnevner: De angriper lønnsomme deler av verdikjeden uten å måtte ta de samme kostnadene på blant annet hvitvasking som bankene har.

BigTech leverer betalingstjenester og finansielle løsninger, med lisens, og opererer med forretningsmodeller som utnytter global rekkevidde og data, snarere enn lokal kapitalbase.

– For oss handler dette ikke bare om Vipps’ posisjon, men om å sikre at brukerne fortsatt har reelle alternativer, og at betalinger i Norge ikke blir styrt av et fåtall internasjonale selskaper, understreker Istre.

Et skifte i betalingsøkonomien

For Norge innebærer den teknologiske utviklingen et skifte i betalingsøkonomien: Nasjonale betalingssystemer og banker kan få en svekket rolle, mens globale teknologiplattformer overtar front-end, data og kundegrensesnitt.

– BigTech-selskapene har potensial til å være en katalysator for store endringer i finanssektoren. Selskapene har teknologisk kompetanse og finansielle muskler, sa daværende visesentralbanksjef Ida Wolden Bache i et foredrag allerede i 2020, der hun la til:

– De kan knytte ulike tjenester opp mot hverandre samtidig som de utnytter informasjonen kundene legger igjen til å spisse tjenestene mer direkte inn mot hver enkelt.

Allerede i foredraget i 2020 advarte Bache mot at ny teknologi og økt konkurranse kan rokke ved den helt sentrale rollen bankene har i det finansielle systemet.

Klarna på tæppebølgen

Da EUs konkurranseavdeling krevde at Apple åpnet NFC-chipen for andre ble det klart at mange ønsker tæppene våre. Vipps har ikke mer enn fått rullet ut sin løsning før Klarna, som tidligere har uttalt at de ønsker å bli banknæringens RyanAir, i desember kunngjorde at de også er klar for å delta i tæppebølgen.

Mens det for forbrukeren er et fett hva det tæppes med, er det ikke gebyrfritt for bankene å tilby for eksempel Apple Pay.

Fra USA ser vi også at Apple Cash, som fungerer omtrent som Vipps, er blitt en populær tjeneste. Over dammen har både Apple og Amazon kredittkorttjenester. Det er naivt å forestille seg at de ikke ønsker å dra inn renter fra europeiske forbrukere også.

– Vi kan ikke sitte stille. Fremover blir det enda viktigere for bankene å utvikle egne tjenester i takt med den teknologiske utviklingen og publikums ønsker, poengterte Bache i foredraget alt før de fleste av oss hadde begynt å tæppe.

Ikke lik konkurranse

Er konkurransevilkårene like mellom Vipps og aktører som Apple Pay og Google Pay?

– Nei, konkurransen er ikke helt jevn. Vipps og andre norske finansaktører opererer i et strengt regulert system, mens Big Tech kan bygge betaling inn i sine egne plattformer og maskinvare. Det gir dem fortrinn som nordiske aktører ikke har tilgang til. Reguleringen må utvikles i takt med markedet for å sikre like vilkår, sier Istre.

Tæpping med Vipps vokser jevnt, og Istre forteller at tilbakemeldingene fra folk er gode. Siden tidligere i høst kan du tæppe med Vipps overalt i både Norge og utlandet.

– Det var en viktig milepæl for oss. Og vi opplever at vi klarer å konkurrere om nordmenns tæppegunst. Det som gir oss en fordel er at du beholder alle bonusfordelene dine, som Trumf og R-bonus, og du kan samle fordelskortene direkte i Vipps.

Fakta nye aktører i betalingsmarkedet

Betalingsmarkedet får stadig flere typer aktører. Fintech er spesialiserte finansselskaper som bruker teknologi til å utvikle tjenester som digitale lommebøker og mobilbetaling.

BigTech er globale teknologigiganter som Apple, Google, Amazon og Meta – og asiatiske aktører som Alipay og WeChat Pay – som tilbyr betaling som del av større digitale økosystemer. De bruker ofte omfattende brukerdata kommersielt og bygger «one-stop-shop»-plattformer.

Multi-rail-selskaper er tradisjonelle betalingsaktører, som Mastercard og Visa, som har vokst gjennom oppkjøp og tilbyr flere typer betalinger over ulike infrastrukturer, fra kort til konto-til-konto.

Også andre aktører kan gå inn i markedet, som dagligvarekjeder med løsninger som Coopay og Trumf Pay.

Kilde: NOU 2024: 21 “Trygge og enkle betalinger for alle”