
Handler om kostnader
I løpet av det siste året har DNB kuttet rundt 600 stillinger i Norge. I samme tidsrom har bemanningen i storbankens kontor i Riga økt kraftig. – Dette handler om å kutte kostnader, sier konsernhovedtillitsvalgt Lillian Hattrem.
Før sommeren ble det klart at 100 stillinger i Technology & Services-divisjonen skulle kuttes. Endringene ville treffe driftsmiljøer innen kjenn din kunde (KYC), antihvitvasking (AML) og operasjonell sikkerhet. DNB viste blant annet til «betydelige teknologiske fremskritt» på disse områdene. I tillegg kuttet storbanken 500 stillinger i fjor høst.
– Av de 100 som måtte gå nå i høst er 40 av funksjonene flyttet til Riga. Vi i Finansforbundet DNB er naturligvis ikke fornøyde med dette, sier konsernhovedtillitsvalgt Lillian Hattrem i Finansforbundet DNB, som synes det er trist at ledelsen velger å flytte funksjoner utenlands og samtidig kvitte seg med norske ansatte.
– Vi mener dette kunne vært løst på en annen måte og har naturlig nok vært uenige i disse beslutningene. Vi har vært tydelige på dette i våre møter med ledelsen, sier Hattrem.
Totalt dreier det seg om flere hundre årsverk som er flyttet fra Norge til Riga. Hattrem er overbevist om at det i all hovedsak dreier seg om kostnadsbesparelser.
– Det var noen stillinger på robotics som var lettere å rekruttere i Latvia, men i all hovedsak handler dette om å spare kostnader, sier Hattrem.
Satser på Latvia
At DNB satser hardt på Riga er veldig tydelig. I fjor hadde den latviske avdelingen rundt 400 ansatte. I en fersk stillingsutlysning fra oktober i år, skriver DNB selv at tallet har økt til rundt 600, skriver BankShift.
– Vi gjør disse endringene for å være rustet for fremtiden på en bærekraftig måte. Skal DNB fortsette å være konkurransedyktig og en trygg arbeidsplass, må vi hele tiden se på hvordan vi jobber og finne smartere løsninger, forteller konserndirektør for mennesker og kommunikasjon i DNB, Even Westerveld i en epost til BankShift.