Til Latvia: De siste årene har Lillian Hattrem, konsernhovedtillitsvalgt i Finansforbundet DNB, sett stadig flere funksjoner bli flyttet fra Norge til Riga. Hun er klar på at dette kunne vært løst på en annen måte.

Handler om kostnader

I løpet av det siste året har DNB kuttet rundt 600 stillinger i Norge. I samme tidsrom har bemanningen i storbankens kontor i Riga økt kraftig. – Dette handler om å kutte kostnader, sier konsernhovedtillitsvalgt Lillian Hattrem.

Før sommeren ble det klart at 100 stillinger i Technology & Services-divisjonen skulle kuttes. Endringene ville treffe driftsmiljøer innen kjenn din kunde (KYC), antihvitvasking (AML) og operasjonell sikkerhet. DNB viste blant annet til «betydelige teknologiske fremskritt» på disse områdene. I tillegg kuttet storbanken 500 stillinger i fjor høst.

– Av de 100 som måtte gå nå i høst er 40 av funksjonene flyttet til Riga. Vi i Finansforbundet DNB er naturligvis ikke fornøyde med dette, sier konsernhovedtillitsvalgt Lillian Hattrem i Finansforbundet DNB, som synes det er trist at ledelsen velger å flytte funksjoner utenlands og samtidig kvitte seg med norske ansatte.

– Vi mener dette kunne vært løst på en annen måte og har naturlig nok vært uenige i disse beslutningene. Vi har vært tydelige på dette i våre møter med ledelsen, sier Hattrem.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Totalt dreier det seg om flere hundre årsverk som er flyttet fra Norge til Riga. Hattrem er overbevist om at det i all hovedsak dreier seg om kostnadsbesparelser.

– Det var noen stillinger på robotics som var lettere å rekruttere i Latvia, men i all hovedsak handler dette om å spare kostnader, sier Hattrem.

Satser på Latvia

At DNB satser hardt på Riga er veldig tydelig. I fjor hadde den latviske avdelingen rundt 400 ansatte.  I en fersk stillingsutlysning fra oktober i år, skriver DNB selv at tallet har økt til rundt 600, skriver BankShift.

– Vi gjør disse endringene for å være rustet for fremtiden på en bærekraftig måte. Skal DNB fortsette å være konkurransedyktig og en trygg arbeidsplass, må vi hele tiden se på hvordan vi jobber og finne smartere løsninger, forteller konserndirektør for mennesker og kommunikasjon i DNB, Even Westerveld i en epost til BankShift.