Tone Martinsen
Ingenting tyder på at Handelsbanken vurderer salg av sin norske privatmarkedsvirksomhet, mener Tone Martinsen.

Tror ikke på salg av personkunder

De ansatte i Handelsbanken kjenner seg ikke igjen i analytiker Lars-Daniel Westbys spådommer om at banken vil gi opp sine personkunder. – Vi har ingen tro på salg av personkundene, sier hovedtillitsvalgt Tone Martinsen.

– Vi har ikke fått noen signaler eller informasjon som skulle underbygge de påstandene. Handelsbanken Norge er i vekst der vi i fjor ble 150 flere medarbeidere. Det er en offensiv holdning i banken, der vi får støtte fra konsernet for å kunne vokse, sier Martinsen.

Det var i går i Dagens Næringsliv at Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets spådde at Handelsbanken på sikt ville selge sin personmarkedsvirksomhet i Norge.  – Jeg er helt overbevist om at ledelsen i Stockholm vurderer det. Jeg er villig til å sette penger på at det vil skje, sier han til Dagens Næringsliv.

Martinsen har fått noen spørsmål fra medlemmer etter artikkelen i DN.

– Det er ikke rart om noen blir urolige av slike spekulasjoner, men de fleste ser ikke logikken i hvorfor dette skulle stemme

NY VEKSTSTRATEGI

Handelsbanken Norge har en klar vekststrategi. Banken har fått avtaler med Tekna og Akademikerne pluss. I tillegg investeres det tungt i bedre digitale kundeløsninger.

– Vi har fått mange, gode nye kunder. Hvorfor konsernet plutselig skulle ombestemme seg når vi nå gjennomfører vekststrategien begriper jeg ikke. Det å selge PM og beholde BM er det heller ingen logikk i. Hos oss er disse tett integrert og et salg ville ikke være riktig i vår måte å jobbe og tenke på, sier Martinsen, som er trygg på at lønnsomheten kommer når den nye strategien slår inn for fullt.

– Vi har tatt en rekke grep for å bedre lønnsomheten, og jeg er overbevist om at vi kommer til å levere gode økonomiske resultater. Banken er i stor endring, og det er spennende å være med på denne reisen, sier Martinsen.

Også i bankens ledelse har de stor tro på videre personmarkedsvirksomhet i Handelsbanken.

– Vi har investert flere hundre millioner kroner i et nytt servicetilbud til kundene med automatiserte løsninger og enda bedre digitale løsninger for kundene, og vi lyktes fullt ut med å vinne de attraktive medlemmene med avtalene med Tekna og Akademikerne Pluss. Lavere egenkapitalavkastning enn ønsket ble adressert for flere år siden, skriver Lars N. Sæthre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i en epost til DN.

ANALYTIKER UENIG

Bankanalytiker Roy Tilley i Arctic Securities vil bli overrasket hvis PM i Norge ikke er et satsingsområde.

– Det er et par år siden Handelsbanken besluttet å selge virksomheten i Danmark og Finland, og i den forbindelse vil jeg tro at satsingen i Norge ble vurdert. Beskjeden i etterkant var at både Norge og Storbritannia fortsatt var satsingsområder. Det ville overraske meg om de gjorde en kuvending nå, sier Tilley til DN.