På vakt i havna
Arbeidsformer og arbeidstid er i endring i finansbransjen. Morten Nerseth-Granum står klar til å hjelpe eika-ansatte med IT-problemer mens han selv pusser båten.
Tekst og foto: Sjur Anda
Klokken er litt over åtte en torsdagskveld i slutten av mai. Det er vindstille og gråvær. På kaien ved småbåthavnen i Vikodden i Gjøvik står de fleste båtene fremdeles på land. Men det er ikke lenge til de fleste skal få Mjøsa under kjølen.
I en av båtene, en 37 fots Monte Carlo med navnet White Pearl, finner vi Morten Nerseth-Granum. Han har arbeidsklærne på og pussemaskinen i hånden. Om tre dager skal den hvite perlen på vannet, og alt må være klart til det.
Nerseth-Granum jobber som IT-konsulent ved Eika Servicesenter på Gjøvik. Dette innebærer stort sett normal arbeidstid og normale arbeidsdager. Men denne uken har han beredskapsvakt.
– Jeg må være klar til å respondere i løpet av kort tid. Derfor må telefon, pc og internett alltid være klart. Som regel tar jeg det med en gang det kommer, sier han, med headsettet rundt nakken og laptopen nede i båten.
LØSER DET MESTE
Jobben innebærer å støtte alle ansatte i Eikabankene, Aktiv Eiendom og eget konsern. Her inngår også Eika Kundesenter som har åpent til klokken elleve på kvelden.
– Jeg kan løse de fleste problemer som dukker opp, stort sett hvor som helst fra. Med PC og internett kan jeg i prinsippet jobbe hvor som helst fra, sier Nerseth-Granum.
– Hvordan er det å være bunden på den måten?
– Det går veldig bra, jeg vet jo om at jeg skal være tilgjengelig, og det er ingen problem å drive med det jeg vanligvis gjør på kveldene, sier han.
Dog er det noen aktiviteter som dårlig kombineres med vakt.
– Jeg var fotballtrener for sønnen min da jeg hadde vakt. Det kan ikke anbefales. Du kan ikke ha aktiviteter som krever oppmerksomhet hele tiden, ler han.
For Nerseth-Granums del skjer mye fra båten om sommeren. I fjor hadde han 60 overnattinger i den hvite perle.
– Hva er de vanligste problemene?
– Den største gjengangeren er at folk har glemt passord, og at de har problemer med hjemmekontorløsningen. For Aktiv Eiendom er det med hjemmekontor ekstra viktig, for det er jo i prinsipp der de har arbeidsplassen sin, forteller Nerseth-Granum. Driftsproblemer og lignende løses av Evry, som leverer it-infrastrukturen og drift av denne.
– Vi melder fra om driftsproblemer og følger opp arbeidet rundt dette.
KUN KRISER
I utgangspunktet skal folk bare kontakte ham hvis det er helt nødvendig og ikke kan vente til dagen etter.
– Det var flere henvendelser før, men vi har lagt inn en presisering om at vi kun tar hånd om kritiske hendelser. Tidligere ringte folk om alt mulig rart. Kritiske hendelser kan for eksempel være når det er feil på selvbetjente sluttkundeløsninger eller hvis det er driftsutfordringer på infrastrukturen, men også hvis en person ikke får jobbet, da regnes det som en kritisk hendelse, sier IT-konsulenten.
I dag er de 10 personer som deler på vaktordningen, der de dermed har vakt hver tiende uke. For det får de en fast sum for å ha beredskapen, også får de overtidsbetalt for den tiden som brukes på henvendelser. Hvor mye det er å gjøre varierer. I dag har det vært helt stille.
– Det er mindre å gjøre tidlig vår og sommer. Min teori er at folk ikke jobber så mye hjemmefra da, sier Nerseth-Granum.