Miljøkonkurranse skaper engasjement hos Nordea

18. november startet Nordea Liv en intern miljøkonkurranse. Hensikten er å bidra til et bedre miljø og økt miljøbevissthet. I tillegg bidrar konkurransen til å skape lagånd.

Tekst og foto: Sjur Anda

Konkurransen har fått navnet Miljøspillet. Her konkurrerer tremannslag om å være best på å gjennomføre enkle miljøtiltak i hverdagen. Totalt deltar omtrent 20 lag.

– Vi har hatt motivasjonsspillet før, som var rettet mot helse. Nå er det miljøet som står i søkelyset. Nordea har hatt en stor bærekraftsatsing, også her i Liv. Vi ser også at våre kunder i økende grad etterspør bærekraftige løsninger på pensjon og sparing. Det gjør det naturlig å ha miljø som tema på denne konkurransen, sier Louise Löjdquist. Vi treffer henne sammen med lagvenninnene og medarrangører Kjersti Rekdal Skåre og Cecile Klavestad på Nordeas hovedkontor på Majorstuen i Oslo. En plansje på veggen viser hvordan de ulike lagene gjør det. Jentenes lag «Pulserende liv» ser ut til å ligge sånn midt på resultatmessig.

Kategoriene det konkurreres i er kjøttfri dag, printfri dag, en kopp per dag, spise opp lunsjen og plukke opp og kaste fem plastting på en dag. Plansjen viser at det sitter lengst inne å plukke opp søppel.

– Folk ser gjerne litt rart på deg når du plukker opp søppel fra gaten. Jeg måtte gå litt ut av komfortsonen på den, ler Skåre. Deltakerne har fått egne blå søppelposer til å legge plasten i.

– En slik konkurranse kan være effektiv for å endre både holdninger og vaner, sier Skåre.

JEVN KONKURRANSE

KLISTRELAPPER FOR MILJØ: Her setter Kjersti Rekdal Skåre opp klistrelapper som markerer den siste miljøinnsatsen på resultattavlen.

Foreløpig ser det ganske jevnt ut på tavlen. Ingen lag har stukket seg ut. Men når det runder nyttår og konkurranseslutt nærmer seg, forventes det iherdig innsats.

– Det blir nok en innspurt på slutten, det er fare for at vi går tom for klistremerker, sier Klavestad, og oppfordrer andre arbeidsplasser til å prøve lignende tiltak.

– Dette har vært veldig positivt. Folk blir mer bevisst på miljøarbeid i hverdagen. I tillegg bidrar konkurranseelementet til et bedre miljø og samhold, sier Klavestad.

Premien til vinnerlaget har naturligvis også noe med miljø å gjøre. Nordea donerer en sum penger per deltaker til crowdfundig av et pantesystem for plast. Vinnerne får et abonnement på plastnøytralitet hos samme aktør.