
– Kultur er den største utfordringen
Skagerrak Sparebank har gjennomgått flere fusjoner de siste årene. Nå skal tre ulike bankmiljøer samles under én identitet. – Å bygge felles kultur tar tid, og særlig for dem som kommer fra de minste miljøene kan overgangen være stor, sier administrerende direktør Jan Kleppe.
PORSGRUNN: Skagerrak Sparebank ble etablert 1. januar 2017 gjennom fusjon mellom Bamble Sparebank og Kragerø Sparebank. 1. februar 2024 ble også Andebu Sparebank og Larvikbanken en del av Skagerak. Her kjenner de seg godt igjen i funnene i undersøkelsen.
– Det har gått bra, men har tatt tid, sier administrerende direktør Jan Kleppe, som på ingen måte vil lage noe glansbilde av prosessen.
– Det kulturelle er den største utfordringen. Vi må bli enige om hvordan vi skal jobbe her i Skagerak. Det er tre ulike miljøer som skal inn i felles uniform. Sammenslåingen treffer de som kommer fra det minste miljøet mest. De har gjerne levd litt beskyttet internt, der alle kjenner alle og ansatte har vært tett opp til beslutningene. I tillegg har de kanskje ikke en gang hatt eiere å forholde seg til. Endring er vanskelig og jeg forstår at det blir en stor overgang, sier Kleppe.
Vi treffer ham og hovedtillitsvalgt Erik Bie Johansen i bankens administrasjonssenter i Porsgrunn.
– En del føler nok at de mister noe av sin identitet, sier Johansen.
Kjefter på sjefen
I etterkant av fusjonen har de gjennomført en medarbeiderundersøkelse. Den gir en snittskår på 76, som beskrives som godkjent. Likevel er det store interne variasjoner.
– Ledergruppen og min rolle får mest pepper i fusjonen. Mange er ikke enige i beslutningene og begrunnelsene for endringer, sier Kleppe.
For endringer blir det naturligvis etter en fusjon. I en større bank må ting strømlinjeformes, slik at ting gjøres på samme måte over hele linjen.
– De forskjellige bankene har gjort ting veldig forskjellig. Noen steder er det kanskje tatt noen snarveier. Når strukturen da kommer på plass, vil det føles strammere. Enkelte har nok fått mindre autonomi, og kan føle seg noen vingeklippet, sier Kleppe. Fremover vil det handle om å skape en felles kultur og identitet, samt iverksette det som er vedtatt.
Strammere integrasjonsprosesser
– Hva lærte dere av den første fusjonen som dere tar med videre nå?
– Vi har brukt mye tid der alle har kunnet påvirke hvordan vi skal gjøre ting fremover. Rett og slett finne ut hvordan vi gjør det i nye Skagerak. Forrige gang tok vi litt for lett på eierskapet til hvordan ting skal gjøres. Nå har vi hatt mye demokrati og involvering frem til prosessene ble spikret. Fremover stresser vi lederne på at vi må ha kontroll og gjøre ting likt, sier Kleppe.
Dårligere lånevilkår
I vår undersøkelse er det mange som oppgir at de har fått dårligere ansattgoder. Når tre bedriftsavtaler og personalhåndbøker skal samkjøres kan ikke alt bli med videre. Det vanskeligste har kanskje vært at flere opplevde å få dårligere ansattpris på lån.
– Forsikringer ble generelt sett bedre, men det har vært en del reaksjoner på dårligere lånevilkår. Jeg skjønner at ansatte og tillitsvalgte er frustrerte over dette, sier Kleppe.
– Vi tillitsvalgte mener at vi fremdeles har en balansert bedriftsavtale, supplerer Erik Bie Johansen.
– Er det ikke viktig å være litt raus ved en fusjon?
– Jo. Det viktigste vi har vært rause på, er at ingen mister jobben på grunn av fusjonen. Det skal bli nedbemanning, men det skal være ved naturlig avgang. I tillegg har vi jobbet for at færrest mulig skal trenge å bytte arbeidssted. Vi jobber i en liten region, og det er uansett kort vei mellom lokasjonene, sier Kleppe.
Sprenger rammen
I de tre fusjonerte bankene var det også lønnsforskjeller som skal rettes opp.
– Det var litt høyere nivå i Vestfold enn i Telemark og Arendal. Vi sa vi skulle bruke tre år på utjevne lønnsforskjellene. Det er fremdeles en jobb å gjøre. Det gjør at våre rammer er høyere enn det som er vedtatt i finans. Samtidig kan vi ikke fryse lønnsutviklingen for noen. Det er kamp om de beste folkene, og da mister vi dem, sier Kleppe.
– Det er nettopp i bedriftsavtalen og lønn vi tillitsvalgte har vært mest uenige med ledelsen. Samtidig sitter jeg i styret i banken og vet hva som må tas hensyn til for bankens ve og vel. Ellers har vi av og til noen diskusjoner rundt prosesser og hastighet. Herren ved siden av meg er ikke den mest tålmodige og det kan gå litt for fort noen ganger. En god tillitsvalgt skal være litt bremsekloss når det trengs, sier Johansen.
Tillitsvalgte nøkkelen
Kleppe har selv vært tillitsvalgt og ser på et godt samarbeid som nøkkelen til å lykkes med en fusjon. Da siste sammenslåingen ble vedtatt fikk de tillitsvalgte godt armslag til å jobbe med fusjonen. De hovedtillitsvalgte i hver av de tre bankene satt sammen med ledelsen i et interimstyre, som skulle lede fusjonen.
– For oss tillitsvalgte har dette vært veldig bra. Det er høyt trykk i sånne prosesser, da er det godt å kunne slippe de daglige arbeidsoppgavene, sier Johansen.
De tillitsvalgte hadde også sitt eget kollegium, der de blant annet hadde tilgang til to organisasjonskonsulenter de kunne bruke som rådgivere.
– Så fikk vi veldig god hjelp fra Finansforbundet sentralt, ved Kristian Nørgaard, sier Johansen.
– Vi har et godt samarbeid med de tillitsvalgte. Naturlig nok har vi av og til har ulike interesser, og da diskuterer vi hvordan dette skal løses, supplerer Kleppe.
Hvilke råd har de til andre banker som er i fusjonsprosesser?
– De tillitsvalgte må kreve sin plass og komme inn tidlig. Da er du veldig godt rustet til at ting skjer i ordnede former. Jeg har hørt om tilfeller der tillitsvalgte ikke er med, da har det blitt mer støy, sier Johansen, og fortsetter: – Det er viktig å hente erfaring fra andre tillitsvalgte som har gått gjennom fusjoner før. Også ledelsen bør søke erfaring fra andre som har gjort dette på en god måte.
– Bank er mennesker og en fusjon bør være et fellesprosjekt. Uten samarbeid skaper du et handikap du drar med deg i mange år. Du har nok utfordringer etter fusjonen, selv etter en god prosess. Da trenger du ikke en demotivert gjeng som skal få dette til. Det må være åpenhet og takhøyde for å prate om problemer som oppstår underveis. Da kan du ta tak i murring før det blir opprør. Inntrykket er her at fusjonen har gått rimelig bra. Nå får vi større fagmiljøer, det er positivt både for banken og den enkelte. Vi får også en mer solid bank, og dermed tryggere arbeidsplasser, sier Kleppe.