Fra gruvegangene til konserntoppen
For Odd Arild Grefstad ble skremselen om jobb i gruven til et kraftig drivstoff. Han skulle ikke jobbe under bakken. Denne drivkraften har ført ham helt til topps i Storebrand.

En times kjøring sør-vest fra Trondheim finner du bygda der Odd Arild Grefstad vokste opp. Løkken Verk er ikke verdens navle. Her var Orkla hjørnesteinsbedriften og gruva den økonomiske motoren. Verdens største forekomster av svovelkismalm, der det ble hentet ut kobber og sink, holdt liv i bygda i mange hundre år. Gruva preget også Grefstads oppvekst. Begge bestefedrene hadde jobbet nede i de mørke gangene. Den ene døde av silikose i begynnelsen av 30-årene. Lungene var helt ødelagt av støvet han pustet inn. Odd Arilds far jobbet som mekaniker, moren som kokk på hotellet i bygda. Ingen av dem hadde mer enn sju års skolegang.
– De var ekstremt opptatt av at barna skulle få muligheter og utdanning. Jeg fikk ofte høre at hvis jeg ikke gjorde det godt på skolen havnet jeg i gruven. Å jobbe i gruven, var i realiteten ikke noe jeg vurderte, skremselen fra mor og far ble en god motivasjon, sier Odd Arild Grefstad. Vi treffer ham på Storebrands hovedkontor på Lysaker. Med seg som sufflør og rådgiver har han Aleksander Hannisdal, med den fjonge tittelen «Advisor to the Group CEO at Storebrand». Her på Lysaker er vi uansett langt unna møkkete slitne gruveganger. Grefstad er klar på at oppveksten har gitt ham en drivkraft.
– Mine foreldre ønsket noe mer for barna sine, og når du så på alternativet var i gruvesamfunnet, så ga det meg i alle fall en drive og sult til å bruke evnene mine til å skape meg et annet liv, sier Grefstad, som selv har jobbet på Verket i mange år, dog ikke så mye under bakken.
– Jeg jobbet der i flere år, og hadde blant annet sommerjobb der jeg guidet tyske og norske turister om gruven og gruvehistorien.
LEDD SOM KNIRKER
15. september fylte Odd Arild 60 år. Han hadde tenkt at dagen skulle gå forbi i stillhet, med en enkel feiring med sine nærmeste. Det var andre som hadde andre planer. Midt under et konsernledermøte satt det plutselig mange hundre festdeltakere ute i den romslige foajéen hos Storebrand. Det var konsert med favorittmusikk fra Dire Straits, Pink Floyd og naturligvis trønderrock. Grefstad selv måtte selvfølgelig opp og synge. RAI RAI!

– Dette var veldig hyggelig, og mye bedre enn mange lange taler, ler Grefstad. Sufflør Hannisdal nikker og ler, og lover at vi skal få bilder fra festen.
– Merker du alderen på noe vis?
Det er knær som knirker og ledd som verker
odd arild grefstad
– Kroppen endres og er i forfall. Det er knær som knirker og ledd som verker. Jeg har kommet i reparasjonsalderen, men hodet er fremdeles ganske bra. Det er viktig i en slik jobb. Jeg omgås mange flinke folk som utfordrer meg og skjerper meg. Her kan du ikke hvile på noen laurbær, men hele tiden være up-to-speed. Det skjer mye, både internt og eksternt.
Her kan du ikke hvile på noen laurbær
odd arild grefstad
– Hva gjør du for å klare en så hektisk hverdag?
– Jeg lever sånn noenlunde sunt. I tillegg er det viktig å få trent noe, og jeg har en fast time i uken hos en personlig trener.
KULTUR I ALLE LEDD
Der leddene hos Grefstad knirker, er maskineriet hos Storebrand mer velsmurt. Det gir toppsjefen kulturbygging æren for.
– Vi har klart å skape en veldig god kultur her. Det kan være vanskelig å sette ord på hva kultur faktisk er, men en nyansatt sa en gang at hos Storebrand kommer du til en plass med høye ambisjoner, men uten spisse albuer. Her vil vi lykkes og få til ting, men ikke på bekostning av hverandre eller andre konkurrenter. Kultur handler om å jobbe i team, og om å lykkes sammen, ikke at du må skape tapere for at en skal vinne. Vi ønsker å bygge hverandre opp og ha det morsomt på jobb, sier Grefstad, med en viss hallelujafeeling i stemmen.
Også økonomisk sett har Storebrand gjort det bra under Grefstads lederskap.
– Vi er ikke veldig store, men heller ikke veldig små. Det å være passe store gir oss skalafordeler, samtidig som vi er raske nok til å bevege oss.
TEKNOFRYKT?
I et intervju med en toppsjef i finans må vi selvfølgelig innom bransjen, og hva han tenker er de viktigste utfordringene fremover.
– Teknologi gir bransjen både muligheter og utfordringer. Kunstig intelligens vil påvirke oss, ikke så mye i morgen, men om tre til fem år vil den kunne forandre bransjen. Alle kan ha sin egen finansrådgiver i telefonen. Det kan være en del ledd som kortsluttes. Hva som skjer med merkevare og verdikjede blir spennende å se.
– Hva med antall ansatte i bransjen?
– Vi har alltid vært redde for at teknologi skal medføre massive reduksjoner av bemanningen. Historien har vist at det blir andre jobber. Det vil alltid være behov for menneskelig kompetanse. Det vil være mange gode finansjobber fremover også, men de vil være annerledes enn i dag.
Hvilke mennesker er det da som vil finne sin plass i finans?
– Du må være nysgjerrig og endringsvillig. Når det kommer nye ting, må du ha evnen til å gå inn i det med en offensiv holdning og ikke redsel. Hittil har ansatte i bransjen vært gode på det, sier Grefstad, og fortsetter med å beskrive hvor godt samarbeidet mellom ledelse og medarbeidere i Storebrand er. Han passer også på å påpeke at fagforeningene og de tillitsvalgte har en viktig rolle.
– Vi har en løpende dialog med tillitsvalgte og ansattrepresentanter i styret. Målbildet er som regel likt. Så kan vi være uenige om virkemidlene innimellom, og det er greit. Vi har ulike roller.
UTFORDRES AV KRIMINELLE
Tilbake til bransjens utfordringer. Og her står sikkerhet i høysetet.

– Vi utfordres digitalt av kriminelle på en helt annen måte enn før. Å jobbe forebyggende er viktig både for foretakene og samfunnet, sier Grefstad, og glir raskt inn på et tema som er nært hans hjertet og som Storebrand på mange måter har som en del av sitt DNA: Bærekraft! Hvorfor er dette egentlig så fordømt viktig for en mellomstor norsk finansaktør? Her tar Grefstad på seg predikanthatten igjen og vi aner igjen hallelujastemningen her ute på Lysaker.
– Storebrand har jobbet kontinuerlig med dette i 30 år. Klima har lenge vært viktig for forsikringsdelen av konsernet. Vi har jobbet mye med klimaforebyggende aktiviteter. Fremover blir klimatilpasninger stadig viktigere. Tidligere jobbet vi for å få ned utslippene. Nå har den barrieren gått. Hver tiendels grad i økt global oppvarming får store konsekvenser. Verden blir våtere, villere og varmere. Det må forsikringsbransjen ta innover seg. Vi vil få en raskere endring som vil koste mer.
Patosen dirrer enda mer når Grefstad kommer inn på en til av sine kjepphester.
– I Norge står 700 000 utenfor arbeidslivet. En så stor del av vår arbeidskraft trenger vi! Dagens situasjon gir voldsomme utgifter i statsbudsjettet pluss og til forsikringsutbetalinger. Samtidig er dette enkeltskjebner. Når vi ikke klarer å håndtere dette på en bedre måte, er det å mislykkes. Vi kan ikke bare sette opp prisene på helseforsikringer, sier Grefstad, og havner med ett i en mer produktorientert modus.
– Vi tilbyr alle våre pensjonskunder på bedriftsmarkedet tidlig innsats når noen begynner å slite. Det kan være før de blir sykemeldte. All statistikk viser at hvis du har vært utenfor arbeidslivet i tre til seks måneder er veien tilbake lang. Hva hvis du får hjelp litt tidligere? Det trenger ikke være medisinsk. Det kan være hjelp til å få litt struktur i hverdagen, og å få litt coaching til å ta enkle kloke grep. Dette kan hjelpe folk til å bli bidragsytere istedenfor å havne i utenforskap. Dette brenner jeg veldig for, sier Grefstad.
VIKTIG Å DELEGERE
I år er det 13 år siden Grefstad tok over roret i Storebrand. Å bli toppsjef ble en overgang.
Det ble en del micro management
odd arild grefstad
– I begynnelsen trodde jeg at jeg måtte kunne og skjønne alt. Det ble en del micro management. Jeg følte at jeg ikke kunne komme i styret og havne i en posisjon der jeg ikke kunne svare på ting. Etter hvert har jeg innsett at jeg har mange flinke, dyktige folk rundt meg, som jeg kan stole på og delegere til. Jeg tror jeg har blitt mer coachende i min måte å jobbe på. Det fungerer mye bedre. Det er helt greit å ikke kunne svare på alt på stående fot. Å si det vet jeg ikke noe om, men jeg skal komme tilbake til deg med svaret, skaper mer troverdighet, sier Grefstad.
TRØNDERROCK OG JAKT
Å være konsernsjef er en travel jobb som tar mye tid. Noe tid har allikevel Grefstad til overs. Den tilbringer han gjerne med familien.
– Det er mange gode samtaler og samvær med dem, det setter jeg pris på.
Men egne interesser da? Her kunne jeg innledet med at Odd Arild er en mann som liker å drepe dyr. Han er med andre ord en jeger. Men som med de fleste andre som driver med jakt, er det ikke blodtørst som driver ham.

– Jeg er vokst opp med en far og bestefar som alltid dro på rypejakt om høsten. Bestefar hadde en uke ferie i året. Den brukte han på jakt. Jeg var med fra jeg kunne gå selv. Jeg har mange gode minner fra de turene. Det var ofte dårlig med utbytte, men det var ikke det viktigste. Å være sammen med de som er viktige for meg, og å være ute i naturen. Det gir meg veldig mye, sier Grefstad.
Vi har brukt vår tilmålte tid. Fotografen stjeler fem minutter ekstra for å få noen bilder utenfor møterommet. Sufflør og rådgiver Hannisdal har sittet stille gjennom hele intervjuet, mens han haster Odd Arild videre til neste post i konsernsjefens kalender.
