Gründerdamene i Kakadu mener utfordringene rundt digitalt utenforskap er størst innen bank og finans. Foto: Carina Johansen.

Vil bekjempe digitalt utenforskap

– Vårt mål er å gi folk et godt digitalt liv. Bank og finans noe av det viktigste å ha kontroll på, sier Ingvild Erøy, en av gründerne bak Kakadu.  Løsningen er en effektiv veiledningstjeneste innen hverdagsteknologi.

Bank og finans er et satsingsområde, og stavangerselskapet har blant annet DNB, Sparebanken Norge og Vipps på kundelisten.

Språklig barriere

Hos Kakadu har de brukt mye tid på å finne årsaken til at folk ikke mestrer det digitale.

– Teknisk språk og stammespråk øker kompleksiteten for folk og skaper barrierer. Hos bankene snakkes det gjerne «finansk», et språk som er vanskelig for mange. Vi har også sett at det ikke er noen standard for god digital veiledning. Det er mange forsøk, med FAQ, videoer og mest stilte spørsmål også videre. Vi har jobbet for å etablerer en standard for god digital veiledning, med gode visuelle rammer samt forenklet og inkluderende kommunikasjon, sier Erøy.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Resultatet er en rekke veiledere, som steg for steg tar brukerne gjennom de ulike tjenestene, fra hvordan du oppretter eFaktura til hvordan du skal finne PIN-koden til kortene dine. Veilederne kan enkelt integreres på foretakenes egne nettsider.

– Det handler om å lage gode steg-for-steg-prosesser, der vi fjerner forstyrrende elementer fra brukerreisen. Det skal være som om det sitter noen ved siden av deg i sofaen og peker hvor du skal klikke og hva du skal skrive inn. Nå jobber vi med en sanntidsveileder som skal hjelpe brukerne gjennom hele brukerreisen, fra de kommer inn til de er ferdige med oppgavene sine. De skal få hjelpen de trenger når de trenger den, sier medgründer Hege Fiskå.

Trygge rammer

Kakadu satser på alle slags tilbydere av hverdagsteknologi. Allikevel er finans et satsingsområde.

– Vi ser at utfordringene er størst innen bank og finans. Vi ønsker å få til en ny standard for veiledning innen dette feltet, sier Erøy. Ambisjonene er å på sikt også gå utenlands.

– Vi ser på de nordiske landene, men skal først posisjonere oss i Norge, sier Fiskå.

– Hvordan har det vært å jobbe med selskapene i finansbransjen?

– Større banker har gjerne lengre prosesser. Samtidig ser vi at dette er aktører som tar problemet på alvor. Vi møter et behov de sliter med å løse. Våre tjenester avlaster kundesentrene, der kundene i større grad klarer å løse sine behov selv, samtidig som de opplever digital mestring, sier Erøy.

Hermende fugl

Fiskå og Erøy startet Kakadu tidlig i pandemien. At selskapet skulle jobbe med digital inkludering ble litt tilfeldig.

– Vi sa opp jobbene før vi visste hvilket problem vi skulle løse, ler Erøy. Driveren var at begge hadde lyst til å starte for seg selv.

– Vi har kjent hverandre lenge og visste at vi kom til å jobbe godt sammen, sier Fiskå.

Begge har bakgrunn innen markedsføring samt grafisk design og innhold på digitale flater.

– Vi så hvor vanskelig det kan være å kommunisere og å gjøre ting enkelt nok. Her så vi et uløst problem, sier Erøy.

Løsningen ble Kakadu, som på litt slurvete stavangersk kan oppfattes som ka kan du (hva kan du). Kakaduen er også en smart fugl som er flink på å herme.

– Ser de andre, så hermer de, det ble et åpenbart navn for oss, ler Fiskå.