KONSOLIDERING OG EFFEKTIVISERING: Baard Slaattelid spår at det vil komme konsolideringer på det europeiske lommebokmarkedet.  

Vipps satser i Europa

Den europeiske betalingsløsningen Wero ble lansert i 2024, og har allerede fått millioner av brukere. Nå satser Vipps på samarbeid om direktebetalinger i Europa, og ser store muligheter for å styrke sin posisjon i det internasjonale markedet. 

– Wero er i startfasen. Tallene kan virke imponerende, men de har bare litt over to transaksjoner per bruker. Derfor kan de ikke direkte sammenlignes med Vipps, sier Baard Slaattelid fra Vipps. Han har den meget fancy tittelen «Director Strategic Payment Partnerships» 

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Bak Wero står EPI (European Payments Initiative), som har som mål å bygge en felles europeisk infrastruktur for betalinger. EPI består av 16 europeiske banker og finansinstitusjoner. Lanseringen startet med person-til-person-betalinger, der brukere enkelt kan sende penger til hverandre. Denne tjenesten er nå tilgjengelig i tre store markeder, og flere banker har åpnet for at kundene kan ta i bruk Wero. 

Hvordan de ulike bankene og landene har valgt å ta i bruk Wero, varierer stort. I Tyskland må du inn i banken for å bruke Wero. Andre land, som Luxemburg har valgt en appløsning.  

– Wero blir mer en brand på toppen av bankenes egen infrastruktur. Med både tysk, fransk og nederlandsk backing kan dette bli en merkevare som lykkes, sier Slaattelid, og peker på at Vipps er et helt annet dyr enn Wero.  

– Vi har lisens som finansinstitusjon og onboarder våre egne kunder. I tillegg rører vi pengene. Når du betaler til en bedrift, går pengene til oss, så betaler vi videre til bedriften. Det er nesten ingen andre i Europa som fungerer slik. Vipps er autonome og tar beslutninger i selskapet, ikke i et kollektiv, slik som eksempelvis Wero gjør, sier Slaattelid.  

Internasjonale betalinger 

Vipps var en av grunnleggerne av EMPSA (European Mobile Payment Systems Association), og har også annonsert at selskapet skal gå inn i EuroPA (European Payments Alliance). Målet er et europeisk samarbeid rundt sømløs betaling på tvers av landegrenser. Sjefen hans, Rune Garborg, skriver dette på Vipps’ nettsider: 

– Vi jobber nå for at Vipps- og MobilePay-brukerne i Norden skal kunne sende penger til venner og kjente i en rekke europeiske land innen sommeren 2026.  

I samarbeidet ligger det at den enkelte lommebok beholder sin særegenhet og merkevare.  

– Fremover tror jeg vi vil se stadig økt interoperabilitet, der det blir stadig flere land med. Etter hvert vil en bruker med europeisk lommebok kunne betale på våre brukersteder i Norge og omvendt, sier Slaattelid.  

Færre og større aktører 

I Europa er bøttevis av aktører innen betaling. Det har allerede vært mange oppkjøp, der blant annet franske løsninger har blitt spist opp av Wero-samarbeidet. På samme måte slo Vipps og MobilPay seg sammen. Dette tror Slaattelid vil fortsette.  

Neste fase for Vipps innebærer en form for internasjonalisering. 

baard slaattelid, vipps

– Det er et klart behov for konsolidering og effektivisering. Det er den beste måten å bygge løsninger for fremtiden. Det blir færre og større aktører. Mange av de små etablerer seg med god teknologi, men uten kunder. De blir kjøpt opp og integrert. Det er en naturlig vei videre, sier Slaattelid, og lover at Vipps vil være offensive for å ta en rolle i det europeiske betalingsmarkedet.  

– Vi har vekstambisjoner og ønsker å få til koblingene med de andre aktørene. Verden endres fort og vi må være med. Neste fase for Vipps innebærer en form for internasjonalisering, avslutter Baard Slaattelid fra Vipps.