Enkelt å bytte bank?…Njanei…

Vår journalist trodde det skulle være enkelt å bytte bank. Han ble overrasket over hvor mye styr det viste seg å være.

KOMMENTAR: «Det kan nesten ikke bli lettere å bytte bank». Det var tittelen på et innlegg Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, hadde i Dagens Næringsliv i fjor høst. Jeg tenkte at det nok var riktig. Det er jo bare å flytte lånet og endre kontonummer hvor lønnen kom inn. Bankene samarbeider jo så godt, og det er så gode digitale løsninger, tenkte jeg, akkurat som Gry skrev.

Så en måned senere skal jeg selv bytte bank. En storbank skal byttes ut med en ny. Lånet var allerede på plass, nå var det bare alt det andre. Og det var da trøbbelet startet. Alt det andre viste seg å være mye mer enn jeg kunne forestille meg. Det er mulig mine forventninger var satt for høyt og hva jeg definerer som trøbbel, egentlig er småting. Men jeg mener likevel at dette burde kunne ordnes på en bedre måte.

Første trøbbel: Avtalegiro. Jeg hadde allerede sett at mange av efakturaene mine var på plass i den nye banken. Bra! Men så var det autogiro da. Jeg måtte si opp avtalegiroavtalene i gammel bank fikk jeg beskjed om av forsikringsselskapet mitt. Og deretter tegne nye avtaler i ny bank. Akkurat med forsikring gikk det greit. Jeg gikk gjennom og sjekket hvor jeg hadde avtalegiro og endret også for de andre, trodde jeg. Alt såre vel så langt.

Noen uker etter får jeg en SMS: Har du glemt oss? Det er treningssenteret. De har ikke fått pengene sine. Jeg går inn og sjekker. Nei, det har ikke gått inn noe til dem. Starter prosessen med å få i gang autogiro for denne betalingen. En prosess som i seg selv oppleves som altfor tungvint. Nå var vel alt såre vel, trodde jeg. I løpet av noen uker kom det et par nye betalingspåminnelser, der jeg måtte gjennom samme prosess. Unødvendig tungvint. Hvorfor kan ikke autogiroavtaler dukke opp i den nye banken, på samme måte som efaktura? Uforståelig!

Jeg fikk naturlig nok også et nytt kort fra den nye banken. Alle vet at det å bytte kort ikke er bare bare. Hvor mange steder har man lagt inn kortinfo for betaling? Jeg har sikkert femten apper på telefonen der jeg må legge inn nytt kortnummer. Google Pay gjør det litt enklere, der jeg kan velge det som betalingsmetode. Ofte kommer maset om nytt kort når det passer som dårligst, som når man skal på forestilling og har dårlig tid, og parkeringsappen forlanger nytt kort. Da var jeg glad for de stedene jeg hadde lagt inn Vipps som betaling. Der trengte jeg bare legge inn nytt kort én gang.

Andre trøbbel: BankID. Jeg hadde BankID fra den gamle banken. Det har i det store og hele funket greit. ID må vel være ID. Men det ble stopp, grundig stopp en gang. Jeg spiller en del golf på simulator. Det bestilles og betales gjennom en egen app. Jeg la inn det nye kortet i appen (pusth..kan snart kortnummeret utenat) og trodde alt var vel. Skulle bare bekrefte betalingen med BankID. Får beskjed: Transaksjon kan ikke gjennomføres. Prøver kortet fra gammel bank, der det fremdeles står en slant på konto. Betalingen går gjennom. Regner med at det er en midlertidig feil på noe vis. Tester igjen noen dager senere. Samme problem. Tar kontakt med kundeservice i ny bank. Feilen ligger hos gammel bank, mener de, og gir meg noen tekniske forklaringer som går meg høyt over hodet. Blir anbefalt å skaffe BankID fra ny bank, det burde i alle fall løse problemet. Jeg velger den enkleste løsningen i øyeblikket: Bruke gammel bank igjen.

Jeg er skuffet. Trodde vi var kommet lenger. Med dagens teknologi, burde bankbytte vært mye enklere og mer smidig. Det har vært en del diskusjon rundt portable kontonummer, det mener jeg ikke så mye om. Men at næringen har mye å gå på for å gjøre bankbytte smidigere, det er helt klart. Og jeg er overbevist om at dagens system er en barriere for kunder som ønsker å bytte bank.