NESTEN DOBLING: Da Håvard Galambos Kristiansen overtok huset etter sin mormor, betalte han mellom 6 500 og 7000 i måneden på boliglånet. Nå nærmer det seg 12 000 kroner i måneden. (Foto: Privat)

Redd for å miste mormors hus på grunn av høye renter

Når uroen inni gjør det vanskelig å sove, kjører bankkunde Håvard Galambos Kristiansen til en topp ved Hokksund, og ser på utsikten og lysene. Turene har blitt hyppigere i takt med at renta har gått opp. 

 HOKKSUND: – Beholde huset, beholde huset, det er den eneste tanken jeg har. Jeg er så redd for hva jeg skal gjøre hvis jeg må selge, sier Håvard Galambos Kristiansen (28). 

Huset tilhørte mormoren hans, fram til hun døde for to og et halvt år siden. 

– Vi har vært så mye her, gjennom hele oppveksten. Vi var veldig nære. Jeg mistet far da jeg var åtte, da ble mamma alene med oss tre barna. Mormor var vårt andre hjem. Hun passet oss når mamma var på jobb. Jeg var innom hver dag, hun spurte hvordan det gikk. Vi badet, tullet, bakte, så på tv. Det var tungt å miste henne. Jeg ble så glad da jeg fikk mulighet til å kjøpe huset hennes. Det er viktig for meg, sier Kristiansen. 

60 KVADRAT 

Huset er 60 kvadratmeter, med ett soverom og to boder i tillegg til kjøkken, stue og bad. 

– Det er jo ikke noe voldsomt. Men det er så mye mer enn bare et tak over hodet for meg. Og det er jo ikke bare å bytte til leilighet heller, sånn som noen sier. Det koster like mye, for mindre plass. Og så er det ofte lite plass til biler utenfor. 

Bil er en av hobbyene hans. Mekking, vasking og detaljering. Han har dessuten vært mye sjåfør for paraglidere, og kjørt dem mellom der de tar av og der de lander. 

– Men nå er det snart ikke penger til drivstoff heller, for ikke å snakke om mat. Jeg må ha bil for å komme meg på jobb. Men jeg har en billig bil uten lån, så det er ikke noe å spare der heller, sier han. 

Da han overtok huset, betalte han mellom 6.500 og 7000 i måneden på boliglånet. Nå nærmer det seg 12.000 i måneden. 

Kristiansen har snakket med Sparebanken Øst for å se på hvilke muligheter som finnes. Han venter på beskjed om avdragsfrihet kan la seg gjøre en periode. 

– Jeg fikk et budsjettark fra banken til å fylle ut. Markere hva som kommer inn, og hva som går ut. Jeg gjør det, og det gir en liten oversikt. Men det er demotiverende også. Jeg ser jo at det bare går noen dager fra lønna har kommet inn, til nesten alt har gått ut igjen. Jeg har 4000 kroner i måneden til mat, drivstoff og andre ting. 

STRESSENDE SITUASJON

Når banken sender brev om renteendring, går Kristiansen inn og ser på tallene, og setter over til lånet hver måned. 

– Men jeg har flere ganger fått melding om at det ikke står nok der, selv om jeg mener jeg har lagt inn det som står i papirene. Det skaper mye stress. 

Kristiansen har ikke snakket med banken om det går an å gjøre noe med renta. 

Jeg vil jo bare betale for meg. Jeg får det til så vidt, men det er ikke moro. 

Håvard Galambos Kristiansen (28), bankkunde

– Jeg visste ikke at det gikk an. Jeg leser bare overalt at renta skal opp, opp, opp. Og jeg vil jo bare betale for meg. Jeg får det til så vidt, men det er ikke moro. Og jeg kjenner det psykisk, jeg får ikke sove når jeg har så mye tanker. 

Finansfokus har tidligere skrevet om hvordan økonomi og psykisk helse henger tett sammen. Økonomiske bekymringer kan føre til grubling, stress og søvnproblemer. Blir det langvarig, kan det utvikle seg til psykiske lidelser. 

KREVENDE FOR MANGE

Håvard Galambos Kristiansen har en fast stilling på 40 prosent, men jobber i praksis fullt.  

– Sjefen gjør hva han kan for å skaffe meg flere vakter. Det er jeg glad for. Så har jeg egentlig lyst til å drive mer med bil og fotografering, det er sånt jeg kanskje kunne skaffet litt ekstra inntekt på. Men det blir for mye å tenke på, jeg har egentlig nok med å ha oversikt bare sånn det er nå. Og jeg kan ikke planlegge så mye, for jeg må være tilgjengelig for ekstravakter. 

Banker har ikke lov til å kommentere kundeforhold, eller bekrefte at det foreligger et kundeforhold. Kommentarene fra kundedirektør Espen Sollien i Sparebanken Øst er altså generelle. 

Vi oppfordrer alle kunder som sliter økonomisk om å ta en gjennomgang av økonomien sin sammen med en rådgiver.

Kundedirektør Espen Sollien, Sparebanken Øst 

– Vi oppfordrer alle kunder som sliter økonomisk om å ta en gjennomgang av økonomien sin sammen med en rådgiver. Vi har personlige rådgivere i nærområdet, og opplever at mange synes det er en trygghet å kunne møte rådgiveren ansikt til ansikt, sier Sollien. 

LAV TERSKEL: – Det skal være lav terskel for å ta kontakt med oss, og vi skal være tilgjengelige, sier kundedirektør Espen Sollien. (Foto: Sparebanken Øst)

– Det er en krevende hverdag for flere nå. Sammen med rådgiver kan kunden se på hvor det går an å redusere kostnader, og hvilke andre muligheter som finnes. Avdragsfrihet, betalingsutsettelse, endret løpetid på lånet og refinansiering av dyr gjeld er blant tingene vi kan se på. Samtidig styres dette av blant annet utlånsforskriften, som er det vi må forholde oss til. 

Sparebanken Øst har samme oppfølging av kunder nå, som før dyrtiden slo inn. 

– Vi har fra i år utvidet åpningstiden på kundesenteret vårt, med ettermiddag og lørdag. Det skal være lav terskel for å ta kontakt med oss, og vi skal være tilgjengelige. Vi jobber også hele tiden med hvordan vi kommuniserer med kundene. Vi skal være folkelige og tilgjengelige, avslutter kundedirektør Espen Sollien i Sparebanken Øst.