MILLIARDBEDRIFT: Olav Balandin i Diggecard regner med å selge gavekort for over en milliard i år.

Selger digitale gavekort for en milliard

Alt er ikke mørkt på den norske fintechhimmelen. Hos Diggecard kunne de i fjor rapportere en omsetning på nærmere en milliard og et lite overskudd.

BERGEN: Norsk fintech-næring preges av færre selskaper og dårligere økonomi. Det viste en fersk rapport fra Ontogenygroup, laget på oppdrag av Finansforbundet. Det gjelder dog ikke alle. I Bergen omsettes det gavekort for over en milliard.

– Vi har inngått en rekke avtaler som sikrer videre vekst også i år Olav Balandin, CEO og en av grunnleggerne av Diggecard.

Diggecard ble startet i Bergen i 2014, der hovedkontoret fremdeles ligger. I tillegg er selskapet på plass i London, Kiev, Bulgaria og Pakistan. I tillegg har de et lite salgskontor i Oslo. Totalt har Diggecard 38 ansatte. Selskapet skal vokse ytterligere og trenger flere ansatte.

– Vi trenger flere gode folk innen compliance, salg og teknisk support. Drømmekandidaten har jobbet med paytech fra før. Har du jobbet for Klarna er du veldig aktuell, sier Olav Balandin, gründer og CEO.

UMODENT MARKED

– Gavekort var fremdeles ganske umodent i 2014. De kom på papir og plastikk. I begynnelsen hjalp vi butikker med digitale gavekort. I 2017 endret vi og satset kun på B2B, der vi leverte kortløsninger til bedrifter, sier Balandin.

Det aller meste av omsetningen skjer utenlands.

– Det norske og nordiske markedet er for lite. Det var en erkjennelse at vi måtte satse globalt for å lykkes med et sånt nisjeprodukt. I dag er Storbritannia et av våre viktigste markeder, sier Balandin.

Har du jobbet for Klarna er du veldig aktuell

For å få fotfeste der, kjøpte Diggecard et gavekortselskap som var i markedet og som hadde et godt fotfeste.

– Vi kjøpte et selskap med gammel teknologi og implementerte vår tech på det. Det ble en supersuksess. Det er mye vanskeligere å komme inn på et marked som helt ny. Nå har vi fått store globale infrastrukturavtaler og solide partnere innen payment på plass. Dette skal vi rulle ut de neste årene. Nå selger vi ikke til sluttkundene selv, men vi via gode partnere ute i verden, sier Balandin.

MER ENN BETALING

I Norge ses gavekort i stor grad på som en transaksjon, en erstatning for penger. Utenlands ser det annerledes ut.

– Norsk retail er veldig proft helt til du kommer til gavekort. Det er svært lite automatisert og transaksjonsorientert. I mer modne gavekortmarkeder, som USA brukes gavekort til å generere kunder og leads. Bodyshop bruker det som en driver for å få folk inn i butikken. I Storbritannia blir mer enn 50 prosent av gavekortene som selges til bedrifter brukt som en bedriftsgave. I fjor hadde vi en bestilling på 40 000 gavekort til jul. Det kan også knyttes opp mot lojalitetsprogram, der Turkish Airlines eksempelvis lar kundene bytte poeng inn mot gavekort. Ved å komme inn også på hva gavekortene kan brukes til, får vi innkjøpsmakt, sier Balandin.

– Dere går med et lite overskudd. Går det utover vekst?

– Vi vil ikke gå i en vekstfelle. Vi skal ha en planlagt og kontrollert vekst som også genererer overskudd. Innovasjon Norge og mange andre fintech-selskaper fokuserer veldig på vekst, jeg tror det hadde vært bra å fokusere litt mer på lønnsomhet også.

NORSK FINTECH

Diggecard var en av de første medlemmene i Finance innovation og er en aktiv partner i fintech-klusteret i Bergen,

– Det var bra der. De introduserte oss til eventer og konferanser, der vi møtte representanter for bransjen. Det er utrolig bra og viktig å bygge en sånn intresseorganisasjon, som kan bygge bro mellom de gamle storbankene og gründere.

I Finansforbundets fintech-rapport går det frem at det er vanskelig å gå tak i kapital i Norge.

– Det er synd at man ikke har kapitalmiljøer i Norge som kan backe selskaper med skikkelig vekstpotensial. Vi får ikke de store suksessene du har sett i Sverige på den måten. Mentaliteten er litt mer forsiktig her.

– Hva tenker du om at mange selger selskapet sitt til større aktører istedenfor å se hvor stor det kan bli?

– Som gründer har du et lodd i innvoasjonstombolaen. Da synes jeg hen skal kunne ta pengene og være fornøyd. Jeg hyller de som selger selskaper til 50 millioner og oppover. Det er ofte den riktige strategien, sier Balandin, som selv ikke har noen tanker på å selge ut nå.

– Vi har beilere, men vil vokse mer selv nå. Vi omsetter for om lag en milliard og er i vekst. I Norge er det ganske stort, globalt er det lite. Vi har jobbet hardt med dette i mange år og er fornøyde med hvor vi er i dag.