ANNONSERER MAKT: Jobbannonsen er en tekst med makt, og det er det viktig å være klar over, sier språkekspert Michelle Uller. (Foto: Tellef Øgrim) 

Ber jobbannonsørene skrive så folk forstår

Internt språk, lite konkrete krav til personlighet og uforståelige verdierklæringer preger mange jobbannonser. – For å nå igjennom må du skrive så søkeren forstår, sier språkkonsulent Michelle Uller. 

Tekst: Tellef Øgrim 

Michelle Uller gikk rett fra master i retorikk til rådgiver for norske virksomheter i NTB Arkitekst. Nå ber hun arbeidsgivere ta annonsetekstene på alvor. 

– Stillingsannonsen er en veldig viktig tekst i samfunnet vårt. En arbeidssøker som leser en annonse vil strekke seg etter det hen leser, for å forestille seg hvordan de kan passe inn i jobben som er utlyst. Det er en tekst med makt, og det er det viktig å være klar over, sier Michelle Uller. 

FLERE MULIGE KANDIDATER 

Hun mener at mange stillingsannonser er veldig like, og at det er vanskelig å skrive gode annonser. 

– Man får nesten inntrykk av at det bare finnes én type god arbeidstaker, eller at annonsørene ofte leter etter supermennesker, sier hun. 

Ullers masteroppgave handlet nettopp om hvordan avsendere og mottakere tolker stillingsannonser. Hun tok for seg tre jobbannonser, og intervjuet de som hadde laget annonsen pluss ti privatpersoner som hun ba om å lese og tolke annonsetekstene. 

– Jeg fant blant annet at flertallet som leste og tolket, etterlyste et klarere bilde av både selve arbeidshverdagen, hva annonsørene lette etter og ikke minst hvorfor, sier Uller. 

STIVNET SJANGER 

Hun sitter med et inntrykk av at mye av innholdet i sjangeren annonsetekst, dvs. når man betrakter annonsetekster som en egen stilart, har «stivnet i sjangeren», som hun formulerer det. 

– Det virker som om visse ord og formuleringer har etablert seg så godt at de oppleves som selvfølgelige i stillingsannonser, selv om vi sjelden bruker de samme ordene i dagligtalen.  
I hvilke andre sammenhenger bruker man for eksempel ordet fremstillingsevne, spør hun retorisk. 

GODT MENT 

Mange beskriver bedriftens verdigrunnlag i annonsene, ikke sjelden på en måte som mange oppfatter som svulstig. 

Uller tar ikke avstand fra dette tekstgrepet direkte, men etterlyser samtidig bevissthet om hvordan det bør være samsvar mellom disse og det som kommuniseres i annonsen. 

– Det handler jo om virksomhetens personlighet og ambisjoner, om hvem man er og hva man strekker seg etter. Det er en fin ting, sier hun. 

Samtidig ber hun annonsørene tenke grundig gjennom, og gjerne teste på utenforstående, om folk utenfor bedriften oppfatter verdiene slik bedriften ønsker. 

– La oss si at en av verdiene til virksomheten er åpenhet. Hvis annonsen da er preget av et tungt og internt språk, har du jo i selve teksten vist at du ikke er åpen, selv om du sier at du er det, sier hun.  

FIKK HJERTEBANK 

I fjor sommer søkte hun på jobben hun nå har. Hvordan var annonsen? 

Det traff jo meg direkte. Det ga meg rett og slett hjertebank.

Michelle Uller, språkekspert

– Dette sier jeg ikke fordi jeg nå er i jobben, men den var skikkelig god. Overskriften var enkel, konkret og litt kjedelig. Det sto bare Språkkonsulent – klarspråk, men det traff jo meg direkte. Det ga meg rett og slett hjertebank, sier Uller.  

Annonsen viste dessuten sammenhengen mellom egenskapene du skulle ha og hva du skulle gjøre, og den tegnet et godt bilde av hvordan arbeidshverdagen så ut. Noe som overrasket Uller positivt, var at de skrev noe à la «Vi vil ikke låse hverken deg eller oss til erfaring eller utdanning. Hvis vi passer sammen, så finner vi ut av det.»  

– Det er fint når stillingsannonsen får fram det menneskelige, og viser at arbeidsgiveren forstår at supermennesker ikke finnes, sier Uller før hun forlater kafeen vi har sittet på og forter seg til neste møte. 

SØKERS MARKED 

Tove Selnes er en erfaren HR-leder og jurist, som har arbeidet i flere med ledelse og HR i tech- og finansbransjen. I dag er hun konserndirektør for People i Storebrand. Hun peker på at arbeidsmarkedet for tiden er presset, og at konkurransen om kandidater er tøff.  

VELDIG GØY: – Alle sitter og lurer på hvordan de skal tiltrekke seg folk. Da ender mange med å legge litt for sterk vekt på hvor gøy det er å jobbe hos akkurat dem, sier Tove Selnes, konserndirektør for People i Storebrand. (Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand) 

 – Alle sitter og lurer på hvordan de skal tiltrekke seg folk. Da ender mange med å legge litt for sterk vekt på hvor gøy det er å jobbe hos akkurat dem. Det at en del av disse forsøkene kan bli pompøse, tror jeg er uttrykk for at mange jobber veldig hardt for å få tak i den samme kompetansen. Det er kandidatenes marked i dag, sier hun. 

 RETT PÅ SAK 

Selnes tror mer aktivt språk er på vei inn i annonsetekstene, språk som retter seg mer direkte til en tenkt kandidat, for eksempel av typen “vil du være med å bygge…”. 

Stiller du for spesifikke krav, risikerer du å gå glipp av mange, gode søkere.

Tove Selnes, Storebrand

Hun advarer mot å stille for spesifikke krav. 
– Da risikerer man å gå glipp av mange, gode søkere, sier Tove Selnes.