Digital brikke vil ta stor del av ID-markedet

DNB har endelig lansert sin digitale kodebrikke på mobilen. Det blir tryggere for bankkunden, mener Berit Svendsen i Vipps. 

Tekst: Ulf Peter Hellstrøm 

– Virkningene av den nye digitale løsningen, Bank ID-app, er at svindelforsøk blir stanset i enda større grad enn tidligere, forklarer Svendsen. Hun er som leder for ID-området og den internasjonale satsingen i Vipps en av de fremste veteranene innen mobilteknologi og forbrukerrettede løsninger i Norge og er åpenbart tilfreds med den nye løsningen. 

STORT DNBSTEG 

Den nye digitale løsningen for Bank ID er nå tilgjengelig for DNB-kundene. Banker som Nordea, Danske Bank og SpareBank1 har allerede lagt ut egne løsninger – og apper – for digital Bank ID. Men DNBs markedsandel er såpass høy at denne digitale løsningen trolig vil ryste hele det norske markedet. 

– Hvor mange skal ta i bruk den nye Bank IDappen, slik dere ser det i Vipps og DNB? Det finnes jo andre banker som allerede en stund har hatt sine egne apper. 

– Jo, vi vet at noen andre banker har egne digitale løsninger. Men vi jobber på lengre sikt for at kundene skal få den samme Bank ID-opplevelsen overalt, uansett hvilken bank de har.  

Svendsen sier norske banker gjentatte ganger har vist en vilje til å finne sammen i brede bransjeløsninger som er en fordel både for kunder og banker. – Det ligger så mange fordeler i digitaliseringen her at mye uansett vil skje i de kommende årene, mener hun.  

I jevnlige kundemålinger i DNB har brukere av kodebrikker meldt tilbake at bruken ikke er enkel. Kodebrikkene har små tall, og en del opplever det som knotete å taste inn riktig. Kodebrikken er ikke alltid med i veska heller.  

MER TILGJENGELIG 

Den digitale og app-baserte kodebrikken blir i første omgang en erstatning for den vante kodebrikken. Den har gitt mange brukere en hodepine fordi de har brukt utallige timer på å lete etter brikken i skuffer, skap og lommer i veskene. 

Med en digital kodebrikke blir BankID mer tilgjengelig når man trenger den. Man slipper å lete etter kodebrikken i stedet for den allestedsnærværende telefonen. 

Klarer vi å vise fordelene med denne appen, så har vi i grunnen tatt en stor del av markedet

Berit Svendsen i Vipps har ledet utviklingsarbeidet i BankID de siste månedene. 

– Klarer vi å vise fordelene med denne appen overfor de mange som fortsatt bruker kodebrikken, så har vi i grunnen tatt en stor del av markedet. I dag er det faktisk 1,6 millioner kunder som fortsatt ikke har lagt bort kodebrikken sin. Det er klart at det er et marked for forbedringer her, sier Svendsen. 

ID-TYVERIER 

 Hvorfor må man ha tryggere løsninger? 

– Vi vet for eksempel at ID-tyveri er en utfordring. Utenforstående vil gjerne komme inn i forholdet mellom deg selv som bankkunde og banken. Det er en utfordring at hackere kommer inn og endrer på transaksjoner i systemet. 

Svendsen sier at en må hele tiden være foran dem som ønsker å drive med svindel. 

– Vi ser at kodebrikker er sårbare for misbruk i nære relasjoner. BankID via en app er første steg mot en enda tryggere BankID. Du har bedre kontroll på hvor mobilen er, og du har en låsemulighet på telefonen som du ikke har på brikken, sier hun. 

Vipps-sjefen tilføyer at det er blitt en bedre mulighet til å informere og varsle kundene på mobilen. Kodebrikken må du uansett beholde litt til, fordi du en periode fortsatt vil ha behov for den, blant annet ved reaktivering av appen. Også her vil det etter hvert komme heldigitale løsninger og da blir kodebrikken historie.  

SØMLØST 

Svendsen forteller også at DNB og Vipps jobber med en rekke anvendelser som samlet vil gi den digitale Bank ID-appen et ansiktsløft og en modernisering. 

Ett av prosjektene er en spennende anvendelse med såkalt identitetskontroll. Hvis bankene av og til har behov for å sjekke identiteten din gjennom en såkalt relegitimering, skal du etter hvert kunne gjøre innrapporteringen til banken digital, gjennom appen. Du slipper den tungvinte turen til et av bankenes få gjenværende finaler eller bankkontorer. 

Et annet uttrykk for moderniseringen som etter hvert dukker opp gjennom en Bank ID via app, er løsninger som Svendsen kaller Bank ID Betydelig. Tenk deg at du trenger Bank ID-en til å overføre en lavere pengesum eller logge deg inn i mobilbanken. I så fall vil du få en mindre krevende variant av Bank ID som passer bedre for deg.  

Kanskje kan et lavere sikkerhetsnivå kombineres med de biometriske løsningene som vi allerede har i mobilen, for eksempel med såkalt ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk.  

HUSK SOLBRILLENE 

Det eneste du i så fall må huske, er at det er best å ta av solbrillene en kort stund mens du bruker Bank ID Betydelig. Solbriller gjør det vanskelig med ansiktsgjenkjenningen, sier Svendsen til Finansfokus med et smil.  

– Fremtidens Bank ID blir en mer sømløs opplevelse, preget av en høy grad av brukervennlighet, sier Vipps-leder Svendsen til Finansfokus.