Konsulentkutt i bank og forsikring 

Nå reduserer banker og forsikringsselskap konsulentbruken og satser på fast ansatte. Det viser en spørreundersøkelse Finansfokus har gjort. Techutvikler Aksel Stadler Kjetså i Vipps er en av de heldige. 

 Tekst: Fride Askildt, Celestine Sigvartsen, Svein-Thore Gran og Magne S. Otterdal 
Foto: Fride Askildt 

 Både forsikringsselskapet Fremtind og betalingsselskapet Vipps er krystallklare på at nyansettelser i 2020 skal kompensere for konsulentbruk. 

– Vi har ikke hatt noen stillingsutlysninger ute så langt i år, og har ingen ledige stillinger. Hovedfokus for oss i år er å øke andelen faste ansatte, og redusere bruk av konsulenter, skriver kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i en epost. 

 Hun opplyser at Vipps AS vokste med 50 faste ansatte i andre halvår 2019.  Det er hovedsakelig innen produkt og tech selskap har størst rekruttering. 

De fleste store selskapene i finanssektoren melder om få endringer i bemanningsplanene for 2020. Fra Fremtind Forsikring rapporterer kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi at selskapet gjør det samme som Vipps: – Nyansettelser for å kompensere for bruk av eksterne konsulenter, skriver Rudi i en epost. 

FRA KONSULENT TIL FAST 

Hos Vipps møter vi Aksel Stadler Kjetså (28), som har gått fra konsulent til fast ansatt. Han ble uteksaminert fra kybernetikk på NTNU i 2017. Så begynte han i konsulentfirmaet Datarespons. For ett år siden søkte han og fikk jobb som techutvikler i Vipps.  

Stadler Kjetså var gjennom en vanlig søknadsprosess til Vipps med intervjuer og tester.  

– Det er en ganske stor prosess å skrive søknader. Du skriver mye tekst og så vet du at arbeidsgiver bruker maks tretti sekunder på å se igjennom noe du har brukt fire timer på å utarbeide.  

Det er gøy å jobbe et sted folk flest har hørt om

Han likte godt ansettelsesprosessen i Vipps, med tre konkrete spørsmål innledningsvis som han skulle svare og argumentere for. Basert på svarene ble han tatt med til førstegangsintervju. 

Drømmejobben er nok et sted jeg hele tiden kan innovere og lage nye produkter

Stadler Kjetså søkte på et par jobber og fikk noen tilbud, men han ville til Vipps.  

 – Det er veldig mange kule bedrifter man kan jobbe i som sivilingeniør akkurat nå, men jeg ville prøve Vipps for det er nytt. Det er gøy å jobbe et sted folk flest har hørt om, sier han.  

– Som regel når du sier du er sivilingeniør så får du ikke noe oppfølgingsspørsmål, men når du jobber i Vipps så har man lett en ramme å snakke rundt, sier Stadler Kjetså 

ALLE FÅR VÆRE MED 

Det siste halvåret har han sittet og laget prototyper den internasjonale satsingen i Vipps. Han trives veldig godt i selskapet. Det som er kult med jobben som utvikler er å være med på hele prosessen og tenke å finne løsninger, ikke bare utføre tildelte oppgaver.  

– For å løse problemer er Vipps flinke til å samle kompetanse i idéfasen, og det gjør det lettere å løse problemet. Utviklere i idéfasen, og domeneeksperter også i utviklingen. Da konkretiser vi problemet og ikke den tekniske løsningen, og flere kan bidra gjennom hele prosessen, sier han. 

– Drømmejobben er nok et sted jeg hele tiden kan innovere og lage nye produkter. Der får jeg alltid stimuli for å finne ut hvordan jeg kan løse problemet. Så lenge det finnes en nøtt å knekke, så er jeg ganske gira, sier Stadler Kjetså. 

INTERN MOBILITET 

Hr-direktør Mona Refsdal i KLP opplyser at forsikringsselskapet ved inngangen til 2020 hadde lyst ut 23 stillinger.  

– Fremover vil vi sikre god intern mobilitet samtidig som vi jobber med å hente inn nødvendig kompetanse eksternt. I KLP, som finansbransjen for øvrig, står vi overfor store kompetanseskift. Spesielt utvikling innenfor IT, nye forretningsmodeller, samfunnsansvar, økonomisk kriminalitet, automatisering og digitalisering stiller nye krav til oss som selskap og vi som jobber her, sier Refsdal.