Min normalarbeidsdag: Vi må videreutvikle oss 

 Vi må videreutvikle oss som ansatte, men det hjelper lite hvis du må flytte 200 mil for å få brukt din nye kompetanse internt i banken, sier Tone T. Ridderseth.  

Navn/rolle/arbeidssted 

 Tone Ridderseth/Styreleder Finansforbundet Nord-Norge og regiontillitsvalgt i DNB Trøndelag, Nordland og Troms/Finnmark. 

Jeg sitter også i valgkomiteen til styret i Finansforbundet DNB og i valgkomiteen til forbundsstyret. I år er det landsmøte «på trappene» og da er det spesielt mye å gjøre. Til daglig arbeider jeg som finansrådgiver i DNB Tromsø.  

Kaffe eller te? 

Begge, men helst kaffe. 

Hva har du på nattbordet? 

Boken «Hold fast» av Samuel Massie. 

Når om morgenen begynner du å tenke jobb? 

Når klokka ringer kl. 06.00. 

Bruker du fortsatt kontanter? 

Svært sjelden. 

Nevn en jobbsituasjon som du husker spesielt godt. 

Jeg jobber med kunder i svært ulike situasjoner gjennom min jobb som finansrådgiver. Jeg har jobbet i bank i 38 år, så det blir mange ting man kan huske. Det som utmerker seg er kunder som føler at de har fått god hjelp og er fornøyd med utfallet av jobben jeg gjør. Da blir jeg glad. Men selvfølgelig er det også kunder som er mindre glad for utfallet av deres forespørsel, og det blir ikke alltid like hyggelig.  

Hva er det morsomste du gjør på jobb?  

 Når det koker litt, og jeg har mye å gjøre, da er det morsomt å være på jobb. Gode kollegaer, et godt arbeidsmiljø og fornuftige sjefer er en forutsetning for å ha det gøy på jobb. Hvis man har det litt artig i hverdagen, er det mye hyggeligere å gå på jobb. Jeg liker jobben min som finansrådgiver, så generelt synes jeg at jeg har en morsom jobb.  

Hva er din viktigste egenskap i stillingen du har, og hvordan bruker du den? 

At man er flink med folk er en forutsetning i min jobb. Man må evne å se den enkelte og tilpasse rådgivning og kundebehandling etter hvem man har foran seg. Dette gjør nok at kundene føler seg «sett». 

Hva gjør du for å holde deg oppdatert i en bransje med store endringer? 

Dette er en øvelse som krever mer og mer i min hverdag. Men man holder «de små grå» i trim med å holde seg oppdatert og følge med på de nye tingene som stadig kommer. Det er jo om å gjøre å lese seg opp på interne og eksterne endringer, sparre med kollegaer, ta de tilbudene om kurs og e-læring som man får. Det er, slik jeg ser det, mitt eget ansvar å holde meg oppdatert, og det KAN være utfordrende i en hektisk hverdag som min. (Jeg har nok litt mange tråder å holde tak i.) 

Hvis du kunne digitalisert en hvilken som helst arbeidsoppgave, hva ville du valgt? 

Å kunne gjøre boligoppgjør digitalt. Det blir mange «hasteoppgjør» som følge av at alt skal gå papirbasert.  

Hva er den største utfordringen i finansbransjen akkurat nå (generelt og der du jobber)? 

Jeg synes endringene går svært fort, og det blir stadig vanskeligere for folk å holde tritt. Dette gjelder både ansatte og kunder. Ikke alle har like store forutsetninger for å klare å henge med på digitaliseringsløpet, og blir dermed «hengende etter». Samtidig er det jo også slik at med den økende takten på digitaliseringen og sentraliseringen, blir det mindre og mindre bruk for den kompetansen som kan tilbys ute på filialene. De større bankene konsentrerer kompetansen sin på de store sentraene, og det blir dermed færre arbeidsplasser utover det ganske land. Det er en del kompetanse som blir overflødig, men det kommer selvsagt stadig behov for ny kompetanse. Antall ansatte går dermed opp, ikke ned, men det blir mer konsentrert rundt Oslogryta og mindre ute i distriktene. Her bør bedriftene ha fokus på å videreutvikle egne ansatte i størst mulig grad, heller enn å stadig ansette nye. Det er også viktig at vi ansatte tar utfordringene med å videreutvikle oss, for ikke å sakke akterut i kompetanseløpet. Dette er imidlertid også en sentral/desentral problemstilling. Det hjelper lite å øke og videreutvikle sin kompetanse hvis du må flytte 200 mil for å få brukt den internt i banken.  

Hvem inspirerer deg, og hvordan/hvorfor? 

Mannen min. Han er en energisk type som sjelden ser begrensinger på hva man kan få til. Det er bare å gå i gang! 

Hva får deg til å stoppe opp i sosiale medier? 

Jeg er svært hundeinteressert og glad i dyr, så alt som har med dyr å gjøre får ofte min oppmerksomhet. Jeg er også glad i å lage god mat, så en god artikkel/oppskrift greier også som regel å fange min interesse.  

Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen? 

På privaten greier jeg godt å legge fra meg mobilen en hel dag, men på jobb har jeg den tilgjengelig overalt, alltid.  

Når logger du av for kvelden? 

Jeg leser lokalavisen digitalt på senga, så det blir vel i 11- halv-12 tiden. Men hvis spørsmålet gjelder fra jobb, så gjør jeg det til vanlig tid ved 16-tiden