Finn ny jobb med LinkedIn og Facebook

LinkedIn omtales gjerne som det profesjonelle sosiale mediet. Men faktum er at riktig bruk av Facebook er minst like viktig hvis du skal bruke sosiale medier for å finne drømmejobben.

TEKST OG FOTO: SJUR FRIMAND-ANDA

– Facebook og LinkedIn brukes i ulike sammenhenger, og begge vil sjekkes av potensielle arbeidsgivere. Dette er vanlig praksis ved ansettelser i dag. Derfor er det viktig å presentere deg på en allright måte begge steder, sier Espen Grimmert, strategidirektør hos iProspect samt foredragsholder og rådgiver om sosiale medier i yrkeslivet.

En LinkedIn-profil kan være veien til en ny jobb, men da må profilen være godt utfylt. Du må få frem hva du kan og hvilke kvalifikasjoner du har. Teksten må være gjennomarbeidet med godt språk, slik at du fremstår som en attraktiv arbeidstaker som andre synes godt om.

– At noen har godkjent dine ferdigheter og gitt deg anbefalinger er et stort pluss, og noe man ofte må jobbe litt for. Hør gjerne med kolleger, tidligere kunder eller sjefer som du har jobbet med tidligere, om de kan tenke seg å gi en anbefaling. På LinkedIn blir disse langt mer synlige enn tradisjonelle papirreferanser, sier Grimmert.

FILTRÉR FACEBOOK

Facebook er nå det desidert største sosiale mediet i jobbsammenheng. Tiden hvor Facebookbruken kun var privat, er for lengst forbi. I en ansettelsesprosess sjekkes Facebookprofilen din av potensielle arbeidsgivere. Derfor er det viktig å tenke på hva du legger ut her. Vær også nøye med hvem som kan se hva.

– Facebook har gode filtreringsmuligheter. Du kan skille mellom hva som vises i din offentlige profil og hva som vises til vennene dine eller bare et utvalg venner som du anser som potensielle nye kolleger. Bruk dette bevisst, slik at den offentlige profilen fremstiller deg som en god arbeidstaker. Det handler ikke om å poste mye jobbrelatert, men om å være en raus og tillitsvekkende person. Fyll også ut CV-en her. Si noen ord om hva du har jobbet med, slik at du representerer bedriften din på en god måte. Din profil vil både kunne kvalifisere deg og diskvalifisere deg for en jobb, avhengig av hvordan den er utformet, forklarer Grimmert.

VIKTIG MED STORT NETTVERK

Å ha store nettverk er viktig, både på Facebook og LinkedIn. Du når ut til mange ved å ha mange forbindelser. Store nettverk er også et pluss for eventuelle arbeidsgivere som sjekker deg.

– Du kan gjerne bruke sosiale medier for å fortelle at du er arbeidssøkende. Har du fått en sluttpakke, er det viktig å komme i gang med jobb-leting tidlig. Da er det viktig å vise dette, både på LinkedIn og Facebook. Kanskje kommer jobben seilende via nettverket når arbeidsgivere blir oppmerksomme på at du søker jobb, forteller Grimmert, som understreker at man ikke skal gjøre hva som helst i jakten på nye forbindelser.

– Det må være folk det er naturlig å ha en viss kontakt med, folk du har truffet i ulike sammenheng, forklarer han.

 VÆR AKTIV

LinkedIn har mange faglige forum. I tillegg har mange bedrifter profiler der, slik at de kan profilere seg. Det å følge bedrifter du ser på som potensielle arbeidsgivere, både på LinkedIn, Twitter og Facebook, er smart. Da finner du ut mer om hva som skjer der.

– På LinkedIn kan du velge om andre skal se at du har besøkt deres profil. Det kan være lurt å gjøre det synlig at du besøker profilen til dem som deltar i ansettelsesprosesser. Da viser du deg interessert og kommer bedre forberedt til et intervju. Når vi ansetter noen og jeg merker at kandidaten ikke har besøkt LinkedIn-profilen min på forhånd, tenker jeg at hun ikke tar denne ansettelsesprosessen så veldig seriøst, sier Grimmert.

Det er også mange stillinger som bare lyses ut på sosiale medier.

– Flere og flere bruker både Facebook og LinkedIn for å informere om ledige stillinger. Når vi annonserer stillinger på Facebook og LinkedIn, kan de rettes mot mottakere avhengig av blant annet hvilken utdannelse, stillingstittel og arbeidsgiver man har oppgitt på Facebook og LinkedIn. Jo rikere profil du har der, jo større er sjansen for å møte relevante jobbannonser, avslutter rådgiveren i sosiale medier.