Starter global bank

Dagens banker er dyre, ineffektive og urettferdige, anser gründerne av Soci80 Bank, en ny norsk bank. Med en blockchain-motor, kunstig intelligens, mobile first og biometrisk identifikasjon skal bedriften tilby gratis banktjenester over hele verden.

Dagens banker er grådige. De tar gebyrer over alt. Særlig når det gjelder utenlandsbetalinger. Det vil vi gjøre noe med. Det er mange rundt om i verden som ikke har råd til å ha en bankkonto og et bankkort. Vi skal bedrive fair banking, der våre tjenester er gratis. Vårt mål er å disrupte den eksisterende bankmodellen, forteller Olav Telset, en av gründerne av Soci80 Bank. Vi treffer ham sammen med Christoffer Andvig og Per Torkel Rødland i Fintech Innovations lokaler i Universitetsgaten i Oslo. Fintech Innovations er selskapet som står bak Soci80 Bank. I første rekke skal den nye banken etablere seg i 12 europeiske land. På sikt er målet å etablere seg over hele verden.

Verden er blitt mer global, folk er mye mer mobile. Da må de få en banktjeneste som er tilpasset dette, understreker Rødland. Vi satser i første rekke på migranter og ex-pats (folk som jobber utenlands en periode, red. anmrk.) og utenlandsstudenter. Det er folk som gjennomfører forholdsvis hyppige internasjonale transaksjoner, og her utnytter bankene kundene sine. Det er gebyr og valutapåslag i begge ender, i tillegg til at overførslene tar alt fra to dager til én uke. Hos oss blir dette gratis, og overførselen er gjennomført på ti sekunder, skyter Telset inn.

MILLIARDER FLYTTES

Internasjonale pengeoverføringer er en milliardbutikk. Mange som jobber utenlands, overfører penger hjem. Særlig i mindre utviklede land er det mange fattige som er avhengige av at slektninger som jobber utenlands, sender penger hjem. For hver betaling tar bankene seg godt betalt.  Det er snakk om små beløp som overføres hyppig. Da kan kostnaden fort komme opp i ti prosent, forklarer Telset. Et lite søk på prislisten til DNB bekrefter hans påstander. En normal betaling til europeiske land koster 60 kroner. I tillegg må mottaker betale gebyr i sin ende. For DNBs del koster det 50 kroner å motta inntil 5 000 kroner. Er beløpet høyere, stiger gebyret til 100 kroner.

Det vil si at totalgebyret for en transaksjon fort kommer på over 100 kroner. Betalingen tar to til fire dager innen Europa. Telset er ikke nådig i sin beskrivelse av kostnadsnivået hos de etablerte bankene. DNB økte nettopp valutapåslaget for kortbruk i utlandet til 1,95 prosent. Dette er lite forbrukervennlig. Prisene på infrastruktur går ned, da bør også kundene få del av dette. Men bankene tror de kan fortsette å melke kundene sine frem til 2020, da nye konkurrenter kommer på banen og får prisene ned, forteller gründeren.

TOPP TEKNOLOGI

Gründerne stikker ikke under stol at det er den rivende teknologiske utviklingen som gjør det mulig med relativt små midler å etablere en global bank. Blockchainteknologi blir en vital del av infrastrukturen. I tillegg blir biometrisk identifikasjon samt kunstig intelligens viktige bærebjelker for oss.

Vi er et tech-selskap som utvikler våre banksystemer fra bunnen av. Den nye teknologien muliggjør en helt ny forretningsmodell som vil være vanskelig for de eksisterende bankene å bruke, rett og slett fordi de har for mye bagasje med seg, sier Andvig. Den nye teknologien skal gi en rask, gratis og brukervennlig bank. Dagens banktjenester er ikke kundesentrerte. De tar lang tid og er svært kostbare, fortsetter Telset.

Våre konkurrenterer dyre og trege

TJENER PENGER VIA TREDJEPART

-Ok, det å lage en bank som er gratis for kundene, høres veldig fint og rettferdig ut. Men hvordan skal de tjene penger hvis alt er gratis?

– Det finnes flere muligheter her. Én er å tilby mikrokreditt til våre kunder. Det andre vi vurderer, er å selge tredjepartstjenester til kundene. Det ble i fjor høst kjørt en test i Tyskland, der en bank og BMW gikk sammen om å ta kontakt med bankkunder som var i modus til å kjøpe bil. Det ble utarbeidet et spesialtilbud på biler med ferdig finansieringsordning.

Resultatet ble at BMW fikk solgt rundt 200 biler, banken fikk finansiert de samme bilene og kundene fikk en bil til svært gunstig pris, forteller Rødland.

Vi går fullt ut mot markedet i 2018

MÅ HA BRUKERE

Nøkkelen for å lykkes med Soci80 Bank er å få tilstrekkelig mange kunder. – Her er gratis et nøkkelbegrep. Det var gratis som gjorde at Skype vokste fort og ble verdensledende på sitt område. Gratis vil gi en viral spredning, der folk tar det i bruk rett og slett fordi de sparer penger. Vi har også sterk tro på at vi vil kunne få en ”community effect” rundt det å være en bank for folket. Brukerne rekrutterer andre brukere, rett og slett fordi vi er et bra gratistilbud, i motsetning til våre konkurrenter som er dyre og trege, sier Andvig.

I Norge er bankene fremdeles godt ansett. Men i mange andre land er det en negativ holdning til sektoren. Denne misnøyen er bra for oss. Når banktjenester rundt om i verden i tillegg er mye dyrere enn det vi ser her i Norge, danner det grunnlaget for vår virksomhet, sier Telset. Soci80 Bank regner med å ha en pilot klar til sommeren, og at EU-banklisensen er klar på tampen av året. Vi går fullt ut mot markedet i 2018, sier Rødland. Foreløpig er det gründerne selv samt en liten gruppe ynglementorer, som finansierer bedriften. Men det gjennomføres i disse dager en emisjon for å sikre den videre utviklingen. I tillegg må selskapet få inn 300 millioner til bankens kjerne kapital. Dette ser ut til å løse seg på en god måte, avslutter Rødland.