
Legger ned fem av sju kontorer
I dag ble det klart at JBF-konsernet legger ned kontorene i Narvik, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Hamar. 20 ansatte berøres. De tillitsvalgte mener kostnadskuttene kunne vært løst på en bedre måte.
– Dette er tøft å stå i og ganske brutalt, sier hovedtillitsvalgt Gro Anita Lybeck, som selv har sin arbeidsplass i Kristiansand, og dermed er en av de som mister jobben i denne prosessen.
– Vi tillitsvalgte har vært og er imot avgjørelsen om nedleggelse og vi har full støtte hos Finansforbundet for vårt syn. Vi mener at kostnadsreduksjon kunne vært utført uten å legge ned disse kontorene, sier Lybeck, som sammen med tillitsvalgtkollega Helle Granum har hatt tøffe dager nå.
Totalt har JBF 20 ansatte ved kontorene som skal avvikles, men selskapet ønsker å unngå oppsigelser så langt det lar seg gjøre, blant annet ved å diskutere muligheten for å tilby berørte ansatte arbeid ved andre kontorer. For de fleste vil dette ikke være praktisk mulig på grunn av geografisk avstand.
Endret kundeadferd
JBF-konsernet består av JBF Bank og JBF Forsikring og viser til økt konkurranse og endret kundeatferd som årsak til nedleggelsene.
– Kundeadferd og konkurransesituasjonen endres raskt, og digitalisering stiller nye krav til oss. Bankkundene våre ønsker rådgivning, men nesten alle kundemøter skjer i dag digitalt eller på telefon. For å styrke bankens konkurransekraft og sørge for at kundene fortsatt velger oss, må vi tilpasse oss forventningene deres. Det krever at banken må drives mer kostnadseffektivt, sier Helge Dalen, konsernsjef i JBF, i en pressemelding.
– Målet er å ta godt vare på alle 20 berørte ansatte gjennom den kommende prosessen. Samtidig har vi full forståelse for at dette er en vanskelig beskjed å motta, sier Helge Dalen.
Viktig å være organisert
De ansatte fikk vite om kuttene under et allmøte i dag tidlig.
– I slike prosesser ser man virkelig verdien av å være organisert. Det å vite at man får bistand av dyktige rådgivere og advokater har vært med på å trygge vår jobb med å være der for våre medlemmer, å vite at man får god hjelp til å sørge for at berørte blir ivaretatt på best mulig måte har vært essensielt, sier Lybeck. Og er glade for å Finansforbundet å lene seg på.
–Vi tillitsvalgte i JBF er svært takknemlige for å ha et støtteapparat som er tilgjengelige for oss og vi oppfordrer alle til å verve en kollega – man vet aldri når man selv rammes.

– For å kunne tilby konkurransedyktige priser er vi avhengige av en effektiv organisering og god ressursutnyttelse. Derfor tar vi nå grepene som skal gjøre banken enda bedre rustet for fremtiden, legger Helge Dalen til.
Endringene trer i kraft så snart som mulig, men endelig tidspunkt er ikke fastsatt.
Om JBF
JBF Bank og forsikring Holdning AS er et finanskonsern bestående av JBF Forsikring AS og JBF Sparebank AS. Konsernet er en totalleverandør av finansielle tjenester til privatpersoner. Tjenestene tilbys i hovedsak ansatte eller medlemmer av selskaper og organisasjoner som har en avtale med JBF, hovedsakelig innen jernbane, transport og logistikk.
