BLIR I BRANSJEN: Kunderådgiver i Lowell, Nicolas Halsen, begynte i inkassobransjen for 3,5 år siden. Det å bli anerkjent med en autorisasjon gjør at han er mer motivert for å gjøre karriere i inkasso. Foto: Helene Kleppe

Kan autorisasjon løfte lønn og stoppe gjennomtrekk?

De første autorisasjonsdiplomene for inkassobransjen er delt ut. En av de aller første som fikk autorisasjonsmerket synes ordningen motiverer til å fortsette karrieren i en bransje som har hatt stor gjennomtrekk.

– Det er mange som forlater inkassobransjen, men for meg bidrar autorisasjonsordningen til at jeg ønsker å bli. Den viser at vi har solid faglig kompetanse og at vi håndterer mennesker i sårbare situasjoner med respekt og profesjonalitet, sier kunderådgiver Nicolas Halsen i Lowell.

– Det holder ikke lenger å si at jeg følger etiske retningslinjer – nå kan det dokumenteres at jeg gjør det. Og hvis jeg ikke gjør det, får det konsekvenser for autorisasjonen min. Det er en helt ny forpliktelse.

Halsen trekker frem etikk-delen som en av flere spennende aspekter ved autorisasjonsprosessen.

– Vi forholder oss til disse spørsmålene hver dag, men nå blir det mer formalisert. Ikke minst ser de som ikke jobber direkte med inkasso at dette er noe vi faktisk skal jobbe etter. Det blir synlig på en helt annen måte.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Ni autorisasjoner

Autorisasjonsordningen er utviklet av Finansnæringens Autorisasjonsordninger (FinAut) i tett samarbeid med ti av de største inkassoselskapene i Norge, som tilsammen representerer rundt 80 prosent av det norske inkassomarkedet.

Målet har vært å etablere et felles rammeverk som setter tydelige krav til fagkompetanse, etikk og etterlevelse av bransjenormen God skikk for inkasso. Nå som inkassobransjen også har blitt med på “laget”, forvalter FinAut ni autorisasjonsordninger.

En uke med studier

For å motta autorisasjonsmerket må kandidatene gjennom et e-læringsopplegg, kunnskapsprøve, etikkprøve og en praktisk prøve.

– Det er vanskelig å anslå helt nøyaktig hvor mye tid som går med, ettersom opplæringsmateriellet har vært revidert underveis, men vi har regnet oss frem til rundt 35 timer per deltaker. Altså roughly en arbeidsuke, sier hovedtillitsvalgt i Lowell, Sølvi Sæves.

Hun er blant de ansatte som har vært med på å utvikle ordningen, og er kjapp med å legge til at dette ikke betyr at autorisasjonen bør tas på en uke.

– Dette er omfattende, og du må få stoffet til å sitte og forankre det i praksis. Vi anbefaler derfor at folk bruker minst to måneder, i tråd med FinAuts egen anbefaling på ca to til tre måneder.

SAMMEN OM ETIKK: Hovedtillitsvalgt i Lowell, Sølvi Sæves, har representert arbeidstakersiden under bransjens samarbeid med FinAut. Her står hun sammen med kollega, Nicolas Halsen, som er en av de første inkasso-autoriserte. Foto: Helene Kleppe

80 prosent av bransjen

Sæves synes det er stort at ti selskaper, som sammen utgjør rundt 80 prosent av norsk inkassobransje, har klart å enes om en felles fagplan og utarbeidet en bransjenorm for God skikk.

– Inkassobransjen har selv tatt initiativ og formalisert autorisasjonen gjennom FinAut, som har høy kredibilitet. At de står bak, gjør hele forskjellen. Det er ikke bransjen selv som sier at vi har god opplæring – det er en profesjonell aktør som autoriserer for trygg rådgivning for hele finansbransjen.

Bør gjenspeiles i lønn

Inkasso har ligget litt bak resten av finansbransjen på lønn. Forventer du at det kommer et løft der nå?

– Jeg forventer at arbeidsgiverne tar ansvar og ser verdien av det de ansatte faktisk bringer til selskapet i merverdi, og at det bør gjenspeiles i lønnen. Når vi nå har dokumentert kompetansen vår gjennom autorisasjonsordningen, ligger det også en forventning om at dette blir verdsatt.

Som følge av at Sæves har bidratt i arbeidet med å få på plass ordningen har hun karantene og har derfor ikke fått tatt autorisasjonen selv ennå, men gleder seg til å etterhvert ta prøven selv. Samtidig påpeker hun at det ut fra praktiske hensyn dessuten ikke er mulig å la alle ta prøven samtidig:

– Vi må finne en god balanse på hvor mange vi tar inn av gangen, for vi skal jo også ha en sunn drift i selskapet. Autorisasjonsprosessen er ressurskrevende, og det tar den tiden det tar.

Bygger tillit til næringen

– At de første rådgiverne nå er autorisert markerer en ny standard i inkassobransjen. Inkassoselskapene har allerede solid kunnskap og erfaring, og autorisasjonen gir en felles ramme som sikrer trygg rådgivning og høy kvalitet i hele inkassobransjen, sier Erik Jensen, administrerende direktør i FinAut, Erik Jensen, i en pressemelding fra FinAut. 

Styreleder i FinAut og representant fra Finans Norge, Gry Nergård peker på at ordningen er resultatet av en unik felles innsats:

– Dette viser verdien av at hele bransjen står sammen om kompetanse og kvalitet. Ti konkurrenter har lagt ned et omfattende dugnadsarbeid for å utvikle felles kompetansekrav. Det løfter hele bransjen og gir økt trygghet for både rådgivere, selskaper og forbrukere, sier Nergård.

Hun understreker at dette også er viktig for Finans Norge, fordi autorisasjonen bygger tillit til næringen som helhet.

Autorisasjonsordningen for inkasso

Forvalter av autorisasjonsordningen for inkasso: Finansnæringens Autorisasjonsordninger (eid av Finans Norge og Verdipapirfondenes forening)

Omfatter ca. 700 rådgivere i Norge

Utviklet av FinAut i samarbeid med ti inkassoselskaper (ca. 80 % av markedet)

Innhold: Fagplan, bransjenorm God skikk for inkasso, etikk, e-læring og prøver

Første autoriserte rådgivere: oktober 2025