
Jobbvekst etter konsulentkutt
SpareBank 1 Utvikling øker mest i antall nye jobber, og det er fortsatt stor avstand ned til nummer to på listen Vipps Mobilepay. Færre konsulenter til fordel for flere ansatte er trenden.
Av de 380 foretakene i kategorien “andre tjenester tilknyttet firnansieringsvirksomhet” som har registrert lønnsutbetalinger i enhetsregisteret, har bare ni av foretakene over 50 medarbeidere ved utgangen av mars 2025.
På toppen av listen troner SpareBank 1 Utvikling med 538 jobber, opp med 55 jobber fra mars i 2024. Dermed representerer foretaket en drøy fjerdedel av alle jobbene i bransjekategorien.
Administrerende direktør Espen Kjølberg i SpareBank 1 Utvikling sier tallene er i tråd med utviklingen.
– Vi har redusert bruken av konsulenter og økt andelen egne ansatte. Det har vært en trend i markedet, og treårsregelen for innleie av arbeidskraft har også bidratt til dette, sier Kjølberg til Finansfokus.
KONKURRERER MED VIPPS
– Vil tallene se annerledes ut om et år?
– Ja, vi nærmer oss nå en balanse mellom interne og eksterne ressurser. Vi har noen måltall – vi skal ikke være 100 prosent egne ansatte, men godt over 50 prosent. I lederroller og på enkelte områder streber vi etter å ha bare egne ansatte.
– Hvor mange hoder er involvert i Sparebank 1 Utvikling totalt?
– Det er rundt 750 medarbeidere akkurat nå, inkludert konsulenter. Det varierer litt med prosjektene.
– Nummer to på lista, Vipps Mobile Pay, har færre ansatte. Dere konkurrerer vel om samme kompetanse?
– Det er mye lik kompetanse. Vi ser etter kombinasjonen av folk med systembakgrunn og bransjekunnskap. De som har begge deler er ekstra interessante.
Foretaket leverer it-tjenester til 12 SpareBank 1-banker. Kjølberg sier it og forretning vokser stadig tettere sammen, og at foretaket jobber stadig tettere med bankene for å utvikle løsningene.
– IT og forretning må gå hånd-i-hånd. Det betyr at når vi utvikler nye løsninger må vi jobbe utrolig tett med forretningssiden. Og forretningssiden for oss, den er i bankene.
AVSLØRER AI-SØKNADER
Foretaket har i år organisert en ny avdeling for tjenesteintegrasjon, men det har vært utfordrende å finne kvalifiserte medarbeidere til utlyste stillinger.
– På noen kompetanseområder er det vanskelig å finne kvalifiserte folk i markedet. Da må vi generelt vurdere om vi kan løse behovet internt. I dette tilfellet har vi stokket om internt, men også gjort noen ansettelser.
– Er du selv involvert i ansettelsene?
– Ikke i det løpende ansettelsesarbeidet, men i strategiske diskusjoner om nye områder og behov. Jeg blir også involvert i vurderinger av kandidater som ikke helt treffer kravspesifikasjonen.
– Noen benytter AI-genererte søknader for å komme gjennom nåløyet – har det gjort vurderingsarbeidet vanskeligere?
– Det kan jo øke sjansen for førstegangsintervju, men vi avslører veldig fort om kandidaten har tatt for mye tran. Jeg har ikke sett at det har ført til flere feilinnkallinger enn før, og jeg har ikke inntrykk av at det er noe stort problem. Men det skal bli interessant å følge.
HØY KONSULENTANDEL
Fremover vil SpareBank 1 Utvikling fortsette å ha ekstra oppmerksomhet på områder med høy konsulentandel.
– Dataområdet er eksempel på der vi har litt for høy konsulentandel, sier Kjølberg.
Men det er også kamp om de gode konsulentene, særlig på de vanskelige områdene.
– Vi har hatt et godt samarbeid med konsulentbransjen. På vanskelige områder har konsulentene ofte gode ressurser. Det er viktig for oss å være forutsigbare og spille godt på lag med våre partnere, sier Kjølberg.
MED ELDRE PÅ LAGET
Espen Kjølberg forteller ellers at foretaket har ansatte i hele aldersspennet, med en jevn fordeling fra 30 til 67 år.
– Vi har flere seniorer som bidrar med verdifull erfaring. Det er viktig å kombinere ny teknologi med forståelse for kompleksiteten i banksektoren. Skal du lykkes med å løse stadig mer kompliserte oppgaver, er erfaring viktig. De som har vært med en stund kan ha mye nødvendig erfaring.
FAKTA JOBBMONITOR
Ved å analysere data fra Enhetsregisteret i Brønnøysund opprettes det en monitor for jobbutviklingen i finansnæringen og tilknyttede næringer. Jobbtallene er basert på bedriftenes egen, månedlige innrapportering av antall jobber i A-meldingen til Enhetsregisteret. Arbeidsgivere og oppdragsgivere har plikt til å rapportere sine arbeidstakere og frilansere til arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret) via A-meldingen. Tallene inkluderer permitterte. Tallene omfatter næringskodene for finansieringsvirksomhet, forsikringsvirksomhet og pensjonskasser samt tjenester tilknyttet finansierings- og forsikringsvirksomhet. Merk at Enhetsregisteret ikke oppgir tall for færre enn fem ansatte av personvernhensyn. Der hvor det ikke er oppgitt tall for ett år tilbake, kan det skyldes at det da var færre enn fem ansatte, at foretaket er registrert i løpet av det siste året eller at foretaket har fått en ny næringskode som er inkludert i tallene, mens den gamle var ekskludert. Jobbmonitor er utviklet av Finansfokus i samarbeid med analyseselskapet Kartlagt og nettbladet Fretta.no.