Entusiastisk leder: Katharina Jens fryder seg over å få jobbe med KI i Eika. Foreløpig er Fremtidsfabrikken et prosjekt som går ut 2025. – Men det er ingenting som tyder på at utviklingen innen KI stopper opp, sier Jens.

Fremtidsfabrikken er Eikas KI-lab   

Fremtidsfabrikken skal sørge for at Eika og bankene i alliansen står godt rustet i møtet med kunstig intelligens (KI).

– Vi har sett på hva som er mulighetsrommet for Eika. Hva betyr denne teknologien for oss og bankene i alliansen? Fremtidsfabrikken skal sikre adapsjon av KI i hele alliansen, sier Katharina Jens, leder av Fremtidsfabrikken. Foreløpig er fabrikken et prosjekt som skal gå ut 2025, men det er lite som tyder på at KI forsvinner med det første.

– Vi må hele tiden justere oss inn ut fra den teknologiske utviklingen og behovet i alliansen. Få vet hva som skjer innen kunstig intelligens på et år, sier Jens.

TRE BEIN

Fremtidsfabrikkens virksomhet er delt opp i tre deler.

– Det første, og viktigste, er ambassadørprogrammet, er hver bank i alliansen kan nominere en eller to medarbeidere som får et skreddersydd opplegg hos oss. De skal bli gode og trygge på bruk av teknologi, slik at de kan lære opp sine kolleger. Dette er mer effektivt og hands-on enn å pushe ut videoer eller webinarer, sier Jens, som understreker at det ikke bare er technerder som får plass i ambassadørprogrammet.

– Vi har stor bredde i hva de jobber med, og hvilken aldersgruppe de tilhører. Dette er ikke noe bare 20-åringer kan lære. Dette skal bli en integrert del av hverdagen fremover, sier Jens.

Newsletter

Abonner på nyhetsbrev

Legg igjen e-postadressen din og motta vårt ukentlige nyhetsbrev med de siste nyhetene fra finansbransjen.

Den andre delen er en egen KI-lab, med to til tre utviklere som skal følge med på den teknologiske utviklingen og da særlig nye features fra Microsoft.

– Vi bygger også enkle assistenter og etter hvert agenter som skal gjøre hverdagen ute i bankene enklere. Rutineagenter på SharePoint vil kunne gjøre hjelpe med å finne ut hvordan ting skal gjøres, sier Jens.

Den tredje delen er ulike KI-prosjekter som Fremtidsfabrikken har igangsatt i Eika for å effektivisere arbeidsstrømmer. Det første prosjektet til Fremtidsfabrikken er utrullingen av Copilot til hele alliansen.

– Valget falt på Copilot fordi Eika allerede bruker Microsoft sine systemer. På denne måten får vi en agent som automatisk er integrert i arbeidsverktøyene og dataen vår, sier Jens.

BRUKER COPILOT

Når vi hører om KI er det gjerne Chat GPT som er mest kjent. Hos Eika holder de seg innenfor Microsofts univers og satser på Copilot.

– Copilot utvikler seg i en rasende fart. Du kan eksempelvis få hjelp med å tilpasse språket i Outlook. Skal det være en vennlig mail, med smiley, eller skal det være formell tone? Copilot hjelper deg. I Eika har vi også retningslinjer for ekstern kommunikasjon, som for eksempel tone of voice og å skrive i klartekst. For å hjelpe de som skriver mye tekst, har vi bygget Eikisk, vår egen «Eika språk» KI-assistent som hjelper ansatte med å skrive teksten. Eikisk er bygget med Copilot Agent Builder og den krevde ikke mye tilpasning, men er med på å forenkle hverdagen til de ansatte og gjør kvaliteten bedre, sier Jens.

Copilot utvikler seg i en rasende fart

ENGASJERTE BANKER

– Hvordan tas dette imot ute i bankene?

– Folk er veldig positive og engasjerte. Dette er noe de gleder seg til å ta i bruk og det er en nysgjerrighet på hva KI kan gjøre med arbeidshverdagen. Noen har til og med laget egne interne ambassadørprogram, en liten miniversjon av vårt, for å få spredd dette utover i organisasjonen. Det er viktig at Eika henger med teknologisk. Vi skal gi rådgiverne verktøy som tar mye av rutinearbeidet, slik at de kan gjøre det de er flinke på; Kundekontakt og lokal tilstedeværelse, sier Jens.