Den norske Klarna-sjefen Geir Østby påpeker at kundene må oppleve betalingene som smoothe.  Foto: OBM.

Klarna satser på finansielt velbehag

Betalingsaktører som henter uendelig med penger fra forbrukerne skaper dårlige kundeopplevelser. I Klarna vil de ikke suge mest mulig ut av kundene, men heller skape finansielt velbehag.

Tekst: Claude R. Olsen og Magne S. Otterdal

Den globale, svenske betalingskjempen Klarna brukes av 90 millioner kunder som handler i 250 000 nettbutikker og mange fysiske butikker over tre kontinenter og 17 markeder.  I løpet av to år har selskapet fått 20 millioner brukere i USA.

FINANCIAL WELLNESS

Nylig kunne den svenske Klarna-grunderen Sebastian Siematkowski obeservers over to annonsesider i det glossy DN-magasinet D2, der han forteller om en slags relansering av et rosa, bærekraftig betalingskonsept i en mobilapp som skal gjøre brukeren veldig fornøyd.

Ifølge lederen for den norske delen av Klarna, Geir Østby, gir endringene allerede nye resultater. Antall purregebyr og inkassosaker er på vei nedover, og målet er null.  Klarna har koblet inn begreper som bærekraft og klima, og kundene skal føle en form for finansielt velbehag, “financial wellness”.

Ifølge Østby er det, i tillegg til klima og måten virksomheten drives på, en viktig del av bærekraftmodellen i Klarna.  Det er fire hovedelementer i financial wellness-konseptet: Ulike former for direktebetaling, faktura, oppdeling av kjøpet og finansiering.

– Trenger noen fleksibilitet, har vi gjort det helt gratis for kundene. Å få 30 dagers faktura, og å kunne pause det ti dager til, det koster ingenting for en forbruker.  Det er fleksiblitet og trygghet slik at du i alle fall sørger for å få produktet hjem og ser at det er noe en faktisk har lyst å betale for før transaksjonen gjennomføres, sa Østby til en fullsatt sal under Finans Norges betalingsformidlingskonferanse nylig.

SMOOTH BANKING

Han kunne fortelle betalingsbransjen om stort kunde-engasjement i den nye appen.  Det er rundt 700 000 nordmenn som bruker Klarna-appen hver eneste måned.

Trenger noen fleksibilitet, har vi gjort det helt gratis for kundene

Selv om Klarna er en bank, har virksomheten valgt å farge seg rosa og ikke konservativt blått. Nye generasjoner har også nye oppfatninger av hva bank og betaling er, skal vi tro Østby.

– Vi har valgt en mer fargerik tilnærming, vi er smooth, vi er litt mer tilgjengelige, det skal være både smooth og trygt å handle, sier Østby og namedropper artistkjendiser som Lady Gaga og Snoop Dogg som Klarna har knyttet til seg i markedsføringen.  Det har gitt omtale i nye markeder som USA, og som nye, yngre brukere får med seg.

NEGATIVE INNTEKTER

Klarna-ledelsen snakker om gebyrer og avgifter som “negative inntekter”. Og disse inntektene fra administrative gebyrer til purregebyr og inkasso skal elimineres.

– Det er noen aggressive tilnærminger til det å hente penger fra sluttkunden som kanskje ikke er bra for fremtiden, sier Østby.

– En av disse er minimumsbeløp og evigvarende kreditter som bygger seg opp over tid og som i verste fall ender opp i vanskeligheter fordi en aldri får nedbetalt kjøpene, sier Østby.  Han viser til hvordan betalingsbransjen tilbyr nedbetalingslån med skyhøye renter, eller såkalte “rentfritt” med skyhøye gebyrer.

– Både vi selv og bransjen er nødt til å gå en runde og se hva vi kan gjøre for å gjøre dette enda mer forbrukervennlig, sier Østby og viser til oppmerksomheten disse spørsmålene har fått i svensk offentlighet.

Ifølge Østby sier Klarnas kunder at bedre verktøy, mer informasjon og oppfølging vil redusere omfanget av purregebyr.

– Dette er absolutt løsbart, dette er jo ikke rakettforskning.  Det er bakgrunnen for at vi har gjort endringene nå, sier Geir Østby.