En tredjedel av finansbedriftene vil outsource mer 

35 prosent av de spurte finansbedriftene vil outsource mer IT.  Det går frem av Whitelane Research og PA Consultings årlige kundetilfredshetsundersøkelse «IT Sourcing Study Nordic 2020». 

Tekst: Sjur Anda 

Samtidig vil 35 prosent holde graden av it-outsourcing på samme nivå som i dag. 18 prosent vil ta tilbake noen tjenester.  

– At så mange vil ta tilbake noen tjenester er ganske høyt, men flere har fått erfare at de har satt ut for mye, sier Tom Krohn, og fortsetter: – Ting som er for tett opp på kjernevirksomheten og spesialiserte ting setter man normalt ikke ut.  

STYRKER KJERNEVIRKSOMHETEN 

– Hvorfor velger man å outsurce? 

– Det aller viktigste er å styrke kjernevirksomheten. Kostnadsreduksjoner kommer på andre plass. Et annet viktig moment er å få tilgang på kapasitet. Det er knallhard konkurranse om it-hodene i Norden, samtidig som foretakene har skyhøye ambisjoner. Det er rett og slett ikke folk tilgjengelig til å gjennomføre dette, sier Krohn.  

– Truer it-outsourcing norske arbeidsplasser? 

– Slik det har vært frem til nå, trues ikke norske arbeidsplasser. Det som settes ut har i hovedsak vært drift og vedlikehold. Da kan de norske arbeidstakerne fokusere på litt andre ting, høyere opp i verdikjeden. Dette gir faktisk mange norske it-folk gode muligheter for å videreutvikle seg, sier outsourcingseksperten.  

HYLLEVARE OUTSOURCES  

Og erfaring har vist at hyllevare, som desktop-support, vedlikehold og drift er oppgaver som egner seg for outsourcing.  

– Oppgaver som går tettere på kjernevirksomheten, som gir bank og finans en konkurransefordel holdes internt. Det handler om å styrke og videreutvikle de ansattes kompetanse, sier Krohn.  

Samtidig passer ikke all outsourcing over alt.  

– Vi har eksempler på foretak som har tatt tilbake servicedesk, der man har hatt utfordringer med tjenestenivået. I tillegg kan det være kultur- og språkbarriere. Når du har programmer du sliter med, vil du prate med noen som kjenner programmene på ditt eget språk. Hvis man flytter denne funksjonen til et annet land til en pool med delte ressurser, er det vanskelig å få til outsourcing på en god måte, sier Krohn.  

FÅ KORONAPROBLMER 

I tillegg til den årlige store undersøkelsen, har PA Consulting også undersøkt hvordan outsourcing har fungert under korona.  

– Utenlandske medier meldte om store problemer for selskaper som hadde satt ut it-tjenester. Her i Norge var det ingen som hadde hatt uforutsette hendelser knyttet til pandemien. Norske bedrifter rettet søkelys på stabil og sikker drift, samtidig som man frøs all utviklingsaktivitet og satte turbo på å migrere til skyløsninger og office 365, sier Krohn. 85 prosent av de som svarte, mente at leverandøren har vært tilpasningsdyktig når man skulle jobbe på nye måter.