Webinar for dummies 

Å holde webinar er ikke det samme som å ha kurs der man møtes fysisk. Finansfokus har funnet ut hva du bør tenke på, både som webinarholder og deltaker.

Tekst: Sjur Anda

Det er onsdag ettermiddag. Espen Walbeck skal holde LinkedIn-webinar for 50 av Finansforbundets medlemmer. Kurset har han holdt mange ganger, men nå etter korona er det blitt via nett i stedet for fysiske møter.

– Når man treffes fysisk, er det enklere å se hvilket tempo man skal følge. Det er lettere å se hvem som henger med og ikke. Tempoet på webinaret er generelt litt lavere, for at folk skal kunne både følge med på skjermen og samtidig jobbe med egen LinkedIn-profil, sier Walbeck.

Han har to kjøreregler når han holder webinar: At deltakerne slår av video og mikrofon, samt at de stiller spørsmål enten i chatten eller ved å «rekke opp hånden», som er en funksjon i Teams.

– Jeg tror ikke at alle er så komfortable med å vise seg på video når 50 personer er påkoblet samtidig. Jeg har på webkameraet, de andre slipper det. En viss anonymitet kan også gjøre det tryggere å stille spørsmål. Det er viktig å få frem også de «enkle» spørsmålene, for ofte er det mange som lurer på de samme tingene. Løsningen er å dra ned tempoet og oppfordre deltakerne sterkt til å stille spørsmål underveis i kurset, sier Walbeck.

SAVNER KONTAKTEN MED FOLK

– Hva er den største utfordringen med webinar?

– Jeg savner kontakten med folk. Nå er det ikke så lett å vite hvordan de reagerer på det du sier og gjør. Jeg vet heller ikke hvordan folk sitter og hvor de er. Noen er veldig ivrige på å stille spørsmål, andre er mer stille. Det kan være flere grunner til det. Noen driver kanskje med andre ting, som å lage mat, mens de deltar. Jeg må bare ta for gitt at de er interesserte, og at de har en grunn for å ha meldt seg på, selv om de ikke deltar med spørsmål og diskusjoner, sier Walbeck.

– Forbereder du deg på noen annen måte for webinar? 

– Jeg har endret presentasjonen, slik at jeg viser mye mer på min LinkedIn-side. Ved fysiske kurs går jeg mer rundt og viser direkte på deltakernes skjerm. Presentasjonen må også tilpasses for visning på skjerm. Ellers er det viktig å sjekke at alt det tekniske fungerer, med god lyd og godt lys og at man har en bakgrunn som ikke er forstyrrende. Ekstern mikrofon er viktig her. Selv om man nå begynner å bli vant med møter over Teams og Skype, er dette fremdeles en ny form for å tilegne seg kompetanse på for mange. Uansett format på LinkedIn-kurset er målet mitt det sammen, deltakerne skal gå fra kurset med en bedre LinkedIn-profil enn det de hadde da de kom, sier Walbeck.

EN ANNEN MÅTE Å FORMIDLE PÅ

Mariann Christensen er leder for kompetanse i Finansforbundet. Siden april har avdelingen hennes gjennomført 15 webinarer. Hun har noen tips til hvordan man skal lykkes med webinar, både som arrangør og deltaker.

– Digital undervisning stiller helt andre krav til struktur og formidling. Du skal gjennom en skjerm nå ut til folk du ikke ser. Det er mange digitale møter, og folk kan bli litt webinarutmattet, sier Christensen.

Tips til arrangør: 

  • Ha alt det tekniske på plass. Test dette før hvert webinar. Det er også bra å trene på å stå foran kamera.
  • Det er mindre dialog i et webinar. Fremhev innholdet og poengene, slik at presentasjonen blir poengtert og relevant for deltakerne. Ikke ha mange små detaljer på presentasjonen. Folk sitter på svært ulike skjermer.
  • Tenk på hvordan mottaker vil oppfatte presentasjonen. Målet er å gi dem en god læringsopplevelse.
  • Det er vanskeligere å holde på interessen online. Ha heller korte, hyppige økter enn få og lange.

Som deltaker: 

  • Ha ro rundt deg, slik at du kan konsentrere deg om webinaret.
  • Test det tekniske, slik at du har god lyd, video og bilde.
  • Det blir et bedre webinar hvis du er aktiv, dette er ikke videosendinger.

Espen Walbecks fire beste LinkedIn-tips 

  1. Tenk på nøkkelord når du lager din LinkedIn-profil. Legg inn de gode nøkkelordene som beskriver din kompetanse. Dette øker sannsynligheten for at profilen din blir funnet av rekrutterere. Bruk stillingsannonser som passer deg på eksempelvis Finn.no for å finne nøkkelord som kan beskrive din kompetanse.
  2. Lag et godt og «selgende» sammendrag av deg selv som beskriver din erfaring og kompetanse.
  3. Bruk LinkedIn strategisk for å oppnå ditt mål med å være på plattformen. Tenk gjennom hva ditt mål med å være på LinkedIn er, og la bruken gjenspeile ditt mål.
  4. Og til slutt, last for all del opp et profilbilde av deg selv på LinkedIn! LinkedIn «straffer» deg dersom du ikke har et profilbilde.