DNB bruker PSD2 til sin fordel 

Da EUs direktiv om å dele kundedata kom, fryktet bankene at nye selskaper skulle ta kundene. DNB og andre nordiske banker har kommet konkurrentene i forkjøpet. 

Tekst: Claude R. Olsen Foto: Stig B. Fiksdal 

 PSD2 – betalingstjenestedirektivet – skal gjøre det billigere og enklere for kundene å betale. Fra april 2019 kan en betalingsaktør hente inn kontoinformasjon fra alle banker innenfor EØS-området. EU ønsker økt konkurranse om betalingstjenestene.  

Det gikk skjelvinger gjennom bankverdenen da direktivet ble vedtatt i 2015. Mange var usikre på hvordan dette ville slå ut. I årene etterpå dukket det stadig opp nye selskaper som kunne tilby nye tjenester til bankkundene, basert på deres kontodata. 

DNB og Danske Bank ville ikke sitte på sidelinjen. Før jul 2018 kjøpte de seg inn i det danske teknologiselskapet Nordic API Gateway. Danskene hadde utviklet en teknologi for å samle inn data fra alle bankene som en person hadde konto i, og presentere dem i en form som banker kunne bruke i sine mobilapper og andre kundekanaler. Til sammen har de to bankene investert over 100 millioner kroner i teknologiselskapet. 

VIL HA HALVE BEFOLKNINGEN SOM FANS 

Leder for Open Banking i DNB Per Kristian Næss-Fladset har sett et markant skifte hvordan bankene ser på PSD2. Dette er ikke lenger bare en trussel, men åpner store muligheter for en aktør som DNB.  

– Det henger også sammen med DNBs egen ambisjon om å ha halve Norges befolkning som «fans», det vil si brukere av DNBs flater uten at de nødvendigvis er kunder av banken, sier han. 

Nordic API Gateway hadde allerede i 2018 kommet langt både på å hente inn data og å håndtere det regulatoriske.  

GJØR DET ENKELT 

Nordic API Gateway gjør hele jobben med å samle inn data og har knyttet seg til alle de norske og øvrige nordiske bankene. På kundesiden har de nå banker som DNB, Danske Bank, danske Lunar, finske OP Financial Group og svenske Resursbank. Ved hjelp av et såkalt API kan disse bankene integrere kontodataene fra de ulike bankene i sine egne mobilapper og nettsider. 

Jonas Vogt Rasmussen, Head of Partnerships i Nordic API Gateway understreker at selskapet er en ren teknologileverandør som utvikler den tekniske infrastrukturen som gjør det mulig å samle kontoinformasjon og gjennomføre betalinger. 

– Vi kobler brukere og banker. Det betyr at du ikke trenger å logge deg inn på alle dine banker. I en og samme app kan du starte betalinger fra en konto i andre banker, sier han. 

Jonas Vogt Rasmussen i Nordic Gateway
ALLE BANKER: Jonas Vogt Rasmussen sier at PDS2 åpnet for at Nordic API Gateway nå kan hente og aggregere bankdata fra alle nordiske banker. (Foto: Spiir) 

Rasmussen ønsker ikke å si hvor mange som bruker deres løsning via sine banker, utover at selskapet i dag prosesserer millioner av transaksjoner per sekund. 

SLIK FUNGERER DET 

Første anvendelse av de aggregerte kontodataene ble lansert i markedet i 2019. I mobil-appen til DNB kunne kundene få informasjonen om alle sine konti i andre banker uten å gå ut av DNB-appen. Kunden velger selv hvilke bankkonti hun vil se og gir samtykke til at banken henter inn informasjonen. 

Neste trinn ble lansert i år da en betalingsløsning ble lagt til. Når en kunde er inne i DNBs mobilapp, kan hun betale regninger og overføre penger fra hvilken som helst av sine konti i andre banker. Hun trenger altså ikke å logge seg inn på hver enkelt bankapp for å betale fra en annen konto. 

Dette er bare starten ifølge Næss-Fladset. DNBs tanke bak investeringen i Nordic API Gateway er å kunne tilby verdiøkende tjenester på kontoinformasjonen. Bedre oversiktstjenester skal gi kunden bedre innsikt i den reelle økonomiske situasjonen, og være til hjelp for en bedre økonomisk hverdag. I mobilappen kan det også være aktuelt med nye tjenester som abonnementer, strømavtaler og bilhold. 

FIKK PRIS FOR TEKNOLOGIEN 

Nordic API Gateway fikk nylig pris for «Best Mobile Payment Solution» av Finovate for løsningen de har samarbeidet med DNB og Danske Bank om. Nordic API Gateway ble etablert av danske Spiir AS, et selskap som har utviklet en app som ga forbrukerne full oversikt over hvordan de brukte pengene. Per Kristian Næss-Fladset sitter i styret i Spiir.