Tine testet ansiktsbetaling 

I fjor høst har Tine testet betaling med ansiktet i sin egen testkafé på Grünerløkka. Konklusjonen er at teknologien er på plass, men at det kreves mye for å rulle den ut. Nå eksperimenterer selskapet med helt friksjonsfri handel.  

Tekst og fotoSjur Anda 

Kafé Heimatt i Oslo er et sånn passe hipt sted, hovedsakelig rettet mot studenter. Denne kafeen drives av Tine for at de skal være tettere på forbrukerne og forstå trender som kommer. Her satte Tine i sommer opp en betalingsløsning basert på ansiktsgjenkjenning.  

Prinsippet var enkelt. Du registrerte deg på nett med navn, epost og kredittkortnummer. Disse opplysningene kobles sammen med ditt ansikt. Når du bestiller en kopp kaffe og en kjeks på Heimatt, kan du velge å betale med Blunk, som Tine kalte tjenesten. Et kamera skanner ansiktet ditt, og betalingen er gjennomført.  

– Vi har fått mye oppmerksomhet for ansiktsbetalingen, det er veldig hyggelig. Men faktum er at vi ikke brukte så mye ressurser på dette. Blunk viste at veien til å lage noe som fungerer, var kortere enn forventet. Teknologien har utviklet seg raskt, og mye av dette er hyllevare nå. Det meste er basert på open source som vi har tilpasset til vår pilot, sier Sven Richard Magerøy Tønnessen, leder for Tines Teknolab 

– Var det noen overraskelser underveis? 

– Folk hadde en iboende skepsis til å bli tatt bilde av når de handlet. De likte bedre at betalingen bare skjedde, og at de fikk en bekreftelse, enn at det kom et bilde av dem opp på terminalen, forteller Tønnesen.  

SAMARBEID  

Løsningen er et samarbeid mellom Tine, DNB og Futurice, et lite tech-selskap fra Finland. Blunk startet opp før sommeren og ble tatt av luften i oktober. Dette gjør Tine hovedsakelig for å lære, ikke for å skape nye tjenester som skal rulles ut stort.  

Folk hadde en iboende skepsis til å bli tatt bilde av når de handlet

– Det er ingen som registrerer seg for å bruke dette på én kafé. Denne teknologien skaper verdi først når den skaleres opp og kommer i bruk bredt. Det er ikke vår jobb, sier Tønnesen, som passer på å rose sine partnere.  

– Både vi og DNB er interesserte i forbrukerne i kjøpsøyeblikket og teknologi. Vi er kanskje mer opptatt av kontakten med forbruker og salgskanalene, mens DNB har fokus på selve transaksjonen. Futurice kunne dette med ansiktsgjenkjenning.  

SELVBETJENTE BUTIKKER 

Amazon har etablert sine Go-butikker, der folk kan gå inn i butikken og hente varene de vil ha. Registrering og betaling skjer automatisk.  

– Piloten på Heimatt var første steg til å få til en lignende kjøpsopplevelse. Nå har vi laget en automat som ikke bare kjenner igjen kunden, men også produktene i kjøleskapet. Du åpner døren, tar det du skal ha, lukker og går. Registrering av varer og betaling skjer automatisk, forklarer Tønnesen.  

– Hvorfor er Tine interessert i hva som skjer i kjøpsopplevelsen? 

– Det er forbrukerne som til syvende og sist gjør at vi tjener penger. Da må vi ha en god forståelse for hvilke teknologier og trender som kommer til å forandre deres adferd. Det kommer nok ubetjente butikker i Norge også. Teknologien er på plass, men jeg tror vi først vil se det andre steder enn dagligvare. Dagligvarehandelen er kompleks med mange varegrupperavslutter lab-sjefen.