Løp inn kreftpenger i egen pulje 

Marthe Bjerke var en av 225 Gjensidige-ansatte som løp inn penger til Kreftforeningen i Holmenkollstafetten i mai. Nå vil Gjensidige ha med resten av finansnæringen. 

TEKST: DAG YNGVE DAHLE  

– Jeg løp Holmenkollstafetten for Gjensidige i fjor, og synes dette er et veldig morsomt og sosialt arrangement der man også får utløp for konkurranseinstinktet, sier Marthe Bjerke, HR-konsulent i Gjensidige. 

I år fikk stafetten i hennes øyne en ekstra dimensjon. I samarbeid med Kreftforeningen fikk Gjensidige nemlig etablert en egen pulje, kalt “Finansbransjen for Kreftforeningen”, for lag fra finansnæringen. 

EKSTRA STOLTHET 

– Det å få løpe i en egen pulje med inntekt til Kreftforeningen ga en ekstra dimensjon til løpet, og gjorde at det ble en selvfølge å delta for min del. Jeg kjente i større grad på viktigheten av å delta fremfor å vinne. Selv om formen ikke akkurat var på topp, var det en glede å delta fordi jeg visste at dette bidro til at Gjensidige kunne bidra med mer penger til Kreftforeningen. Hun legger til: 

– At vi i år stilte med rekordmange lag fra Gjensidige tror jeg gjenspeiler at de fleste satt med den samme følelsen, slik at terskelen for å melde seg på ble lavere. Jeg kjente også på en litt ekstra stolthet over å løpe for en arbeidsgiver som støtter et så godt formål, sier Bjerke. 

Det første året med egen pulje ga rekordoppslutning og flere Gjensidige-lag enn noensinne. 

– Ja, initiativet om en egen pulje ble tatt veldig godt imot blant våre ansatte. Tidligere år har Gjensidige stilt med åtte lag i stafetten, men i år klarte vi å få med hele 15 lag. Det å kunne være med og løpe for en god sak senker terskelen for å stille selv. Det flytter fokuset over på saken og samholdet i hvert lag, sier Andreas Rivenes, markedskoordinator for sponsing og events i Gjensidige. 

 UTFORDRER FINANSNÆRINGEN 

225 Gjensidige-ansatte og et knippe idrettskjendiser løp de 15 etappene i stafetten, og bidro dermed med penger til kreftsaken. For hvert deltakende lag ble nemlig 3000 kroner donert til Kreftforeningen.  

CELEBERT LAG: Også en rekke idrettskjendiser løp i finansnæringens pulje under Holmenkollstafetten. Bak fra venstre: Jan Tore Kjær, Jostein Amdal, Espen Lie Hansen, Sigurd Austin og Robin Dale Oen. Midtre rekke fra venstre: Morten Schønfeldt, Alexander Blonz, Jonas Bergland og Hanne Haugland. Foran fra venstre: Håvard Tvedten, Janne Flessum, Else-Marthe Sørlie Lybekk og Karoline Dyhre Breivang. (Foto: Gjensidige)   

Flere andre store selskaper i bransjen deltok, deriblant PricewaterhouseCoopers (PwC) og Vipps. Totalt samlet finansnæringen inn 160.000 kroner gjennom deltakelse i “vårens vakreste eventyr”. 

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å sette fokus på kreftsaken. Gjennom vårt nære samarbeid med Kreftforeningen har vi fått innsikt i skremmende fakta, for eksempel at en av tre vil få kreft i løpet av livet. Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten. Alle former for fysisk aktivitet kan bidra til å forebygge kreft, og derfor ønsker vi å engasjere og utfordre finansbransjen til å løpe inn penger for en viktig sak, sier Rivenes. 

Nylig åpnet påmeldingen til neste års stafett, som går av stabelen lørdag 9. mai. Gjensidige oppfordrer andre selskaper i bransjen til å delta. 

– Vi ønsker å utfordre hele finansbransjen, uavhengig om man jobber i et lite eller stort selskap. Bli med vårens vakreste eventyr og gjør en forskjell, sier Rivenes. 

ØKT HELSEBEVISSTHET 

Kreftforeningen er strålende fornøyd med finansbransjens initiativ. De peker på helseeffektene i tillegg til pengestøtten. 

– Det er veldig gøy at finansbransjen engasjerer seg for saken vår gjennom lavterskelarrangementer som Holmenkollstafetten. Målet er at deltakerne tenker litt ekstra over sin egen helse. Vi ser på dette som en fin måte å koble arbeidet med forebygging av sykdom gjennom fysisk aktivitet og innsamling til kreftsaken, sier Ellen Døvle Kalland, avdelingssjef i Kreftforeningens markedsavdeling.  Hun tror flere selskaper innen bank og finans vil bli med. 

– Årets pulje med lag fra finansbransjen var en spennende nyhet i samarbeid med Gjensidige. Dette er noe vi jobber for å utvikle i årene som kommer. Gjensidige er allerede i gang med rekruttering av andre bedrifter innen sin bransje. Vi håper dette er noe som kan vokse seg stort, sier Kalland. 

 

 

 

 

 

 

 

*