Banker attraktive for de unge 

Godt arbeidsmiljø og gode kolleger er langt viktigere for unge arbeidstakere enn om bedriften har godt renommé eller utviser sosialt ansvar.  Dette er funn i en attraktivitetsundersøkelse, hvor DNB og Nordea topper hver sin rangering. 

Tekst: Magne S. Otterdal Foto: Ingvild Telle 

Mens Google fortsatt troner som den mest attraktive arbeidsplassen blant unge arbeidstakere, viser en undersøkelse foretatt av Academic Work.  Ifølge rangeringen er storbanken DNB den mest attraktive arbeidsplassen blant unge arbeidstakere med it-bakgrunn og Nordea tilsvarende for unge med økonomibakgrunn. 

To andre bedrifter fra finansnæringen er å finne på rangeringene: SpareBank 1 på femteplass på indeksen for de med økonomibakgrunn og Norges Bank med tiendeplass på rangeringen for unge med it-bakgrunn. 

I en pressemelding siteres DNBs HR-direktør Karl Bech Moen på at banken har gjort mye for å bygge nettverk og tiltrekke seg it-talenter gjennom blant annet hackatons og graduate-ordninger. 

– Denne tilbakemeldingen fra unge studenter er utrolig motiverende for å fortsette dette arbeidet, sier Moen.  Markedssjef Mads Wildhagen sier det er første gang noen har klart å vippe Google av tronen på deres egen hjemmebane i undersøkelsen, som kalles “Young Prefessional Attraction Index”. 

Academic Work har spesialisert seg på å rekruttere medarbeidere til næringslivet blant studenter og yngre yrkesutøvere. 

KOLLEGER OG ARBEIDSMILJØ VIKTIGST 

På indeksen har næringslivets unge rangert gode kolleger og godt arbeidsmiljø som den viktigste faktoren blant 75 prosent av de spurte.  Karriere- og utviklingsmuligheter scorer også høyt med 58 prosent etterfulgt av utfordrende og varierte arbeidsoppgaver med 55 prosent. 

At bedrifter satser på å profilere seg med sosialt ansvar, mener bare åtte prosent av de spurte er den viktigste faktoren for et bra sted å jobbe.  Heller ikke bedriftens rykte eller tilrettelegging for innovasjon og nyskaping, med score på henholdsvis 16 og 17 prosent, gir så sterk tiltrekningskraft på yngre arbeidstakere som gode kolleger og godt arbeidsmiljø. 

– Unge ønsker å ha det gøy på jobb, sier Wildhagen i pressemeldingen. 

MANGE INTERNE JOBBMULIGHETER 

Ine Oftedahl, DNB-ansatt og leder for nettverket Ung i Finans, tror bankens høye score blant unge skyldes de mange og varierte mulighetene som finanskonsernet byr på. 

– En undersøkelse av Ung i Finans før sommeren viser også at de unge bytter jobb relativt ofte og kan være litt rastløse.  Da er det positivt med en arbeidsgiver som muliggjør interne jobbytter, hospitering og sjansen til å utforske bredden av finans uten å nødvendigvis søke eksternt, skriver Oftedhal i en epost til Finansfokus. 

Oftedahl trekker også frem bankens satsing på unge ledertalenter. På spørsmål om hva andre kan lære av DNB for å bli attraktive blant unge medarbeidere, mener hun det handler mye om hvor synlig en bedrift er for studenter, og om hva som formidles til studentene. 

Hun viser også til at DNB har mange unge ambassadører som fremsnakker banken i egne nettverk. 

– Ingenting veier tyngre enn når noen du kjenner anbefaler bedriften.  Så å utnytte verdien av jungeltelegrafen er helt klart viktig, ifølge lederen av Ung i Finans. Ine Oftedahl har selv stillingstittelen Director of Data Transformation i DNB. 

 ANSVARLIGE INVESTERINGER 

Hedda Grundt, tillitsvalgt for Finansforbundet i Nordea, synes det er hyggelig å lese at Nordea kom på førsteplass blant unge med økonomibakgrunn. 

– Det er vanskelig å si hva som har vært den utløsende faktoren, men jeg vil trekke frem Nordeas arbeid med ansvarlige investeringer som en mulig årsak, skriver Grundt i en sms til Finansfokus.  Hun peker også på bankens nordiske tilstedeværelse som en mulig attraktivitetsfaktor.