Skal spare millioner på pre-boarding
Ansatte som slutter etter kort tid koster Gjensidige titalls millioner kroner. Nå skal selskapet ta tak i de nyansatte før første arbeidsdag, for å få folk til å bli lenger.
Tekst: Sjur Anda
– Uønsket turnover er en utfordring alle bedrifter møter. 25 prosent av de ansatte slutter innen det er gått to år. Det er dyrt, sier Siri Conradi, Direktør, HR operations og rekruttering i Gjensidige.
I Norge har vi tre måneders oppsigelse. Det innebærer at det går relativt lang tid fra kontrakt er signert til første arbeidsdag.
– Det er en fantastisk mulighet til å få opp den ansattes bedriftskompetanse. Vi kan vise våre verdier, hvordan vi jobber og tenker. Tanken er at vi gjennom dette klarer å bygge et engasjement i forhold til arbeidsgiver allerede før første arbeidsdag. Motiverte og engasjerte medarbeidere blir mer lojale og velger å bli lenger i selskapet, sier Conradi, som har flere eksempler på at folk faktisk har sagt opp allerede før første arbeidsdag.
– Det er kompetansemangel innen enkelte fagområder, særlig innen teknologi. Det gjør konkurransen om hodene tøffere. Noen kandidater har gjerne tilbud fra flere arbeidsgivere, der vi havner i en lønnskrig. Det er ikke hensiktsmessig for noen parter. Vi ser at lojaliteten er lavere hos de som har mange muligheter. Da skal det ikke så mye til å bytte jobb hvis de er usikre på valget eller misfornøyde, sier Conradi.
MØTES AV EN APP
Nyansatte vil nå få tilbud om en app hvor de gradvis vil få mer informasjon om selskapet. Innholdet er lett tilgjengelig, morsomt og engasjerende. Det er innslag av gamification, med quizer og videoer.
– Folk er nysgjerrige på sin nye arbeidsgiver og her får vi vist mer hvem vi er. Dette gjør at de er litt kjent med oss når de vel er på plass i organisasjonen. Da trenger vi ikke bruke like mye tid etter første arbeidsdag, og kan heller fokusere på arbeidsrelaterte ting. Det gjør at de blir produktive fortere også, sier Conradi.
Å jobbe med onboarding er en klar trend
Enkelte ledere har tidligere tatt eget initiativ til kontakt før første arbeidsdag, der nyansatte har blitt invitert med på spesielle ting som skjer og lignende.
– Nå får vi systematisert dette, slik at det blir likt på tvers av konsernet. I tillegg trenger ikke lederne bruke like mye tid på det lenger.
SPARER MILLIONER
Systemet leveres av den nederlandske onboardingsspesialisten Talmundo. Målet er at 22 prosent av de ansatte som er på vei ut av dørene blir værende. I fjor hadde Gjensidige en turnover på 12,4 prosent. En ansatt som slutter innen det er gått to år koster i gjennomsnitt 1,5 millioner kroner. Med over 300 i turnover forventer selskapet en besparelse på over 12 millioner kroner.
– Å jobbe med onboarding er en klar trend. Men vi er blant de første som nå også systematiserer preboarding, altså tiden før første arbeidsdag, på denne måten, sier Conradi.
MÅ HA RETT FOLK
Hovedtillitsvalgt Gunnar Mjåtvedt mener man må være mer nøye med å finne rett person til rett jobb for å få ned turnoveren.
– Vi overselger jobbene, og får inn overkvalifiserte unge ambisiøse medarbeidere, som raskt finner ut at dette ikke er en plass å bli værende. De må begynne i rekrutteringsprosessen, og få inn de rette medarbeiderne med de rette ambisjonene i de rette jobbene. Dette er noe jeg som tillitsvalgt har tatt opp gjentatte ganger, i flere år, uten at det er gjort noe nevneverdig, sier Mjåtvedt.