Finansfokus
Finansforbundets medlemsmagasin
  • Arbeidsliv
  • Bank
  • Forsikring
  • Teknologi
  • Organisasjon
  • Meninger
  • finansforbundet.no
pass-SpareBank 1 Nord-Norge
26. september 2019

Siste innspurt for bankkundene til å legitimere seg  

  • Twitter
  • Skriv ut
  • LinkedIn
  • Facebook

SpareBank 1 Nord-Norge jobber for å få alle sine 200 000 kunder til å legitimere seg med gyldig ID i løpet av november. Det er nødvendig for at banken skal oppfylle kravene i hvitvaskingsloven. 

Tekst: Claude R. Olsen Foto: SpareBank 1 Nord-Norge 

– Mange har alt relegitimert seg og vi jobber kontinuerlig med å finne fleksible løsninger som skal gjøre det enklest mulig for kundene å få utført relegitimering. Vi har som ambisjon at vi skal gjøre dette ferdig i løpet av november, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås i SpareBank 1 Nord-Norge. 

– Hva bli konsekvensen for dem som ikke går til banken med pass eller annen gyldig ID innen fristen? 

– Her tenker jeg vi skal finne en løsning for alle som av en eller annen grunn sliter med oppsatt frist. Men i siste instans er det slik at vi er pliktig til å sperre konto dersom vi ikke får godkjent legitimasjon, sier Loftås. 

MANGE BANKER SENT UTE 

Ifølge Finanstilsynet er bankene ti år på overtid med å sjekke kundenes ID. Helt siden 2009 har bankene og andre rapporteringspliktige hatt krav på seg til å innhente gyldig legitimasjon for kunder der dette ikke ble innhentet på tidspunktet for kundeetablering. Det er dette mange banker nå vil rydde opp i ved å sende brev til sine kunder om å møte opp med pass. 

– Finanstilsynet har ikke satt noen tidsfrist til forbrukerne som sådan, da dette er forpliktelser som har ligget på bankene siden 2009, sier spesialrådgiver Jo Singstad i Finanstilsynet.  

Nå vil Finanstilsynet følge opp banker som ikke etterlever lovens krav i sitt tilsynsarbeid med bankene. 

UFRAVIKELIGE KRAV 

De strenge kravene til legitimasjon av kundene ble på nytt aktuelle da hvitvaskingsloven kom i 2018, og særlig etter at Finanstilsynet i sommer publiserte en ny veileder om hvitvaskingsregelverket. 

Der står det om bekreftelse av kundeidentitet: “Rapporteringspliktige skal som utgangspunkt innhente og bekrefte kundens identitet ved personlig fremmøte og fremvisning av gyldig legitimasjon, jf. hvitvaskingsloven § 12 annet ledd. Kravet om å bekrefte kundens identitet er ufravikelig.” 

Gyldig legitimasjon for fysiske personer er etter Finanstilsynets oppfatning:  

  • Norske og utenlandske pass (ikke nødpass) 
  • Norske førerkort 
  • Norske bankkort med bilde 
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land 
  • Norsk utlendingspass (blått pass) 
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass) 
  • Elektronisk legitimasjon i henhold til hvitvaskingsforskriften 

Finans Norge har ikke spesielle råd til hvordan medlemmene deres skal håndtere kravene til legitimasjon. 

– Her må bankene gjøre det som er nødvendig for å være i tråd med lovverket, sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge. 

FERDIG I LØPET AV ÅRET 

Direktør for betalingsformidling Jan Digranes i Finans Norge sier det er mange banker som gjør som SpareBank 1 Nord-Norge og ber kundene komme med pass, noe mange kunder har gjort den siste tiden, uten at han har tall på hvor mange. 

– Bankene er veldig opptatt av å tilfredsstille kravene i hvitvaskingsregelverket. Jeg vil tro at vi nærmer oss innspurten til at bankene får dette i orden, sier Digranes. 

Les mer:

Finanstilsynet om hvitvaskingsregelverket og krav til gyldig legitimasjon 

 

Related Posts

Inge Lindseth_2 (1)

A sak, Min normalarbeidsdag

Min arbeidsdag: Inspirert av det norsk folk 

Maria ØstliAdvokat

A sak, Arbeidsrett

Tapte AFP-saken 

Therese Nielsen

A sak

82 000 mobiltelefoner skadet i fjor

Finansfokus

Finansfokus.no er et fritt og uavhengig nettsted som eies og utgis av Finansforbundet, Norges
største fagforening for ansatte i finansbransjen. Nettstedet redigeres etter redaktørplakaten av en ansvarlig redaktør som har det fulle og personlige ansvaret for innholdet.

Ansvarlig redaktør

Svein Åge Eriksen

Tlf. +47 900 79 547

Om oss

Tidligere utgaver (PDF)

 

 

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Finansfokus 2017. Finansfokus arbeider etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk, som medlem av Fagpressen. Finansfokus har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til fra nettsidene. Vi benytter informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider.

© 2020 Finansfokus