Min normalarbeidsdag: Relasjon skaper merverdi

– Det som skaper merverdi for kunden er den mellommenneskelige relasjonen vi skaper sammen med kundene våre. Klarer vi å vise at vi virkelig bryr oss om kundene, da er mye gjort, sier Thomas Fjelldal Gaarder.

Navn/rolle/arbeidssted:

Thomas Fjelldal Gaarder/Kunderådgiver og tillitsvalgt/SpareBank 1 SR-Bank.

Kaffe eller te?

Te.

Hva har du på nattbordet?

Har ikke nattbord.

Når om morgenen begynner du å tenke jobb?

Bor ca. 15 min gange fra jobb og i det jeg går hjemmefra begynner jeg å planlegge dagen og svarer gjerne på eposter mens jeg går.

Bruker du fortsatt kontanter?

Nei. Fikk nettbank i 1998 og banken jeg var i da, Sparebanken Vest, hadde et ungdomsprogram slik at jeg betalte ikke gebyr for å bruke visakortet. Det førte til at alt fra tyggis til øl ble betalt med kort.

Nevn en jobbsituasjon som du husker spesielt godt.

Det må faktisk ha vært da jeg jobbet i hjemmesykepleien for snart 20 år siden. Jeg kom hjem til en hyggelig dame for første gang og skulle hjelpe til med morgenrutinen og så ser jeg en liten skilpaddefigur på gulvet, ikke stor, kanskje på størrelse med dagens mobiltelefoner. Så begynte den å bevege seg. Det viste seg at dette var en skilpadde som sønnen hennes hadde tatt med seg for mange tiår siden da han var sjømann.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Hjelpe kunder (og kollegaer) med å finne gode løsninger.

Hva er din viktigste egenskap i stillingen du har, og hvordan bruker du den?

Det å skape tillit både til kollegaer og kunder er viktig. Jeg tror det er viktig at man viser hverandre at man vil det beste. Da er det mye lettere gi hverandre gode tilbakemeldinger slik at vi alle kan bli en bedre utgave av oss selv.

Hva gjør du for å holde deg oppdatert i en bransje med store endringer?

Dessverre for lite, tiden spises opp av jobben.

Hvis du kunne digitalisert en hvilken som helst arbeidsoppgave, hva ville du valgt?

Produksjon – mer tid til å snakke med kunden om hva som er viktig for dem.

Hva er den største utfordringen i finansbransjen akkurat nå (generelt og der du jobber)?

Den desidert største utfordringen er at bransjen har hatt for stort tiltro til digitalisering. Man trodde kundene var digitale og at man skulle klare å effektivisere mer enn det man har klart. Det har jo vist seg at digitale hjelpemidler som mobilbank har blitt en hygienefaktor. Den må være på plass og den må være bra. Det som imidlertid skaper merverdi for kunden er den mellommenneskelige relasjonen vi skaper sammen med kundene våre. Klarer vi å vise at vi virkelig bryr oss om kundene, da er mye gjort.

Hvem inspirerer deg, og hvordan/hvorfor?

Gode ledere, gode venner og familie. Ledere som evner å hente ut det beste av folk. Jeg har vært så heldig at jeg har hatt, og har, fantastiske ledere. De har bidratt til at jeg trives i jobben og har utviklet meg.

Hva får deg til å stoppe opp i sosiale medier?

Katter. Og sånne talentshows hvor folk synger. De er så utrolig flinke.

Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

Oi, vanskelig å si, men hvis ser på de senere år kan ikke det ha vært lenge. Den er dessverre med når jeg legger meg og er der også når jeg våkner.

Når logger du av for kvelden?

Klokken 23.