Min normalarbeidsdag: Holder hodet kaldt

– En av mine fremste egenskaper er å holde hodet kaldt. Dette gjør at uansett om jeg møter en komplisert sak, en hysterisk kunde eller det som verre er, så er jeg klar til å hjelpe den i andre enden, sier Sondre Berg.

Navn/rolle/arbeidssted:

Sondre Berg, Forsikringsrådgiver Næring, Tryg Forsikring

Kaffe eller te?

Kaffe med en skvett fløte.

 Hva har du på nattbordet?

En plastikkblomst, mobilen og en flaske vann.

Når om morgenen begynner du å tenke jobb?

På spaserturen fra hjemmet mitt til kontoret. Ca. 07:50 altså.

 Bruker du fortsatt kontanter?

Kun når jeg er på tur i utlandet eller ikke er kreativ nok til å finne en skikkelig gave. Hjemme i Norge er det plastikk som gjelder.

 Nevn en jobbsituasjon som du husker spesielt godt:

Noe jeg aldri kommer til å glemme er en av de første kundesamtalene jeg hadde. En person som ikke hadde vært i utlandet på mange år og var veldig urolig for at noe skummelt skulle skje. Vi hadde en fin samtale om reiseforsikring og i det jeg skulle avslutte ville jeg ønske kunde god tur «og en smertefri reise», men endte istedenfor opp med å si «håper du får en smertefull reise» da jeg la på røret. Viktig å ha tunga beint i munnen med andre ord.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Helt klart å snu en mindre fornøyd kunde til en veldig fornøyd kunde.

Hva er din viktigste egenskap i stillingen du har, og hvordan bruker du den?

En av mine fremste egenskaper er å holde hodet kaldt. Dette gjør at uansett om jeg møter en komplisert sak, en hysterisk kunde eller det som verre er så er jeg klar til å hjelpe den i andre enden.

Hva gjør du for å holde deg oppdatert i en bransje med store endringer?

Tar kurs via jobben og Finansforbundet, leser fagartikler og prøver å være tidlige ute når det skjer nye ting. Holder meg oppdatert på hva som beveger seg i horisonten slik at jeg hele tiden kan tilpasse meg.

 Hvis du kunne digitalisert en hvilken som helst arbeidsoppgave, hva ville du valgt?

Vanskelig å peke på en helt spesifikk arbeidsoppgave. Jeg synes at de oppgavene som er rutinepregede og stjeler tid fra viktigere arbeid skulle vært digitalisert. Internt hos oss er det f. eks en del manuelle godkjenninger som fint kunne vært digitalisert.

Hva er den største utfordringen i finansbransjen akkurat nå (generelt og der du jobber)?

Jeg mener den største utfordringen i bransjen er at gevinsten av digitalisering og automatisering blir tatt ut før man faktisk har sett resultatet. Vi kan ikke unngå å digitalisere, men vi må også tørre å innse at ting ikke alltid går så fort som man ønsker.

Hvem inspirerer deg, og hvordan/hvorfor:

Uten at det skal være klisje vil jeg si at de fantastiske personene som jobber rundt meg er min kilde til inspirasjon. Vi drar lasset sammen, møter endringer sammen, deler de gode tipsene og tar lærdom av det som ikke har gått like bra.

 Hva får deg til å stoppe opp i sosiale medier?

Fake news (i hvert fall når venner og bekjente deler i vilden sky uten å være kritiske), gode historier, artige bilder og spennende artikler.

Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

På videregående var telefonen min savnet i 4 – 5 dager etter en fest. Det viste seg at en av de jeg bodde på kollektiv med hadde dratt en «practical joke» og lagt mobilen bakerst i matskapet, men hadde selv glemt dette neste morgen. Påfølgende helg fant jeg mobilen igjen da jeg lette etter noe krydder.

Når logger du av for kvelden?

Når søvnen tar meg.