Vipps samlet i Bjørvika

Å fusjonere tre selskaper mens man sitter på tre ulike steder og mens man samtidig har en tett lanseringskalender er ingenting Elisabeth Haug anbefaler. Nå er endelig det sammenslåtte Vipps samlet i nye lokaler i Bjørvika.

Tekst og foto: Sjur Anda

Vipps står det med store oransje bokstaver utenfor inngangen et steinkast fra Operaen. En etasje opp i det som fremstår som hypermoderne lokaler i et helt nytt bygg i Bjørvika finner vi nå Vipps. For Vipps ble navnet på det nye selskapet, som er sammenslått av Vipps, BankID og BankAxept.

– Vi bygger videre på den sterke merkevaren Vipps har opparbeidet seg. Det er også den som er mest kjent blant folk flest, sier Elisabeth Haug, nestsjef i Vipps.

Nå er de rundt 200 ansatte og 100 innleide i selskapets nye lokaler, men hvor mange de er endrer seg fra uke til uke.

– Vi har sterkt fokus på at vi skal være så mange fast ansatte som mulig, men har nok litt flere innleide enn det vi egentlig ønsker, sier Haug.

I fjor sommer ble fusjonen gjennomført. Siden da har selskapet vært spredt på tre ulike steder i Oslo. Det å gjennomføre en fusjon og ikke sitte sammen, er ikke noe Vipps-sjefen anbefaler.

– Det har vært utfordrende, for samtidig har vi hatt mange lanseringer og sterke konkurrenter har kommet på banen. Vi hadde ikke anledning til å være introverte, men måtte løpe fort sammen allerede fra første dag, sier Haug.

EGNE LEVEREGLER

Nå har ikke de tre selskapene sittet hver for seg. Allerede i sommer ble avdelingene fordelt, slik at ansatte med bakgrunn fra de ulike selskapene ble fordelt ut fra hva som ble hensiktsmessig. Samtidig ble det utarbeidet ny strategi og nye leveregler.

– Mange selskaper har verdier, vi har valgt leveregler. Hos oss er de #nullstress, #pålag og #smarttenkt. Å sette en strategi, lage leveregler og å få organisasjonen på plass var helt avgjørende for at vi klarte å få opp farten og lansere så mye som vi gjorde i fjor høst, sier Haug, og fortsetter: – Vi er stolte over hvordan organisasjonen har klart å se kundene midt i en fusjonsprosess. Men vi har nok brukt litt mer krefter internt enn vi liker. Samtidig har vi oppdaget at vi har mer til felles enn vi trodde.

NYE TJENESTER: – Fremover får vi blant annet mobil betaling i butikkene i Norge, sier Elisabeth Haug.

De tre selskapenes ulikheter har også bidratt til at Vipps nå fremstår som sterkere.

– BankID og BankAxept har hatt et veldig godt fokus på bedriftsmarkedet, mens Vipps var flinke på personkunder – altså brukerne våre. Der har vi nå fått en bedre samlet kompetanse, sier Haug, som også ser at fusjonen har bidratt til mer innovasjon.

– Når du rører om i gryta kommer det frem noe nytt. Vi ser at idétilfanget og gjennomføringskraften er større, sier hun.

Du kan aldri lene deg tilbake og tenke på det du gjorde bra forrige måned

– Hva er de største utfordringene fremover?

– Internt handler det om at hode og hale må henge sammen og at vi må klare utnytte vår samlede kompetanse. Vi må ha de riktige medarbeiderne og skal vokse samtidig som vi forblir et lag. Merkevare og kultur blir viktig her. Eksternt må vi holde tritt med konkurrentene og helst komme først. Vi møter nye tjenester som utfordrer oss hver eneste uke, sier Haug, som ser at PSD2 også bidrar til et stadig tøffere konkurranseklima.

– Du kan aldri lene deg tilbake og tenke på det du gjorde bra forrige måned. Du må tenke fremover og løpe fort. Vi er per i dag Nordens største betalings- og ID-foretak og skal nå vokse internasjonalt, sier Vipps-sjefen.

– Får dere tak i den kompetansen dere trenger?

– Ja, det gjør vi. Men jeg skulle ønske meg flere jenter med teknologibakgrunn. Vi trenger mangfold for å lykkes og har stort mangfold på etnisitet. Vi skal utvikle teknologien her i Norge, da trenger vi tilgang til masse flinke folk.

ENKLERE HVERDAG

Fremover kan kundene forvente seg flere nye tjenester. Mobilbetaling i butikk, forenkling av netthandel og regningsbetaling er noen ting som kommer.

– I tillegg jobber vi for å fjerne kundebrikken på BankID.

Også for de ansatte skal det være en enklere hverdag.

– Vår ambisjon er å være Norges beste arbeidsplass og vi er opptatt av god balanse mellom arbeid og privatliv. Vi er mange småbarnsforeldre her, og det er noe som er viktig for dem. Det er også viktig for å trives og å yte godt på jobb, sier Haug.