Treg Revolut-start 

Den britiske mobilbanken Revolut har hatt stor suksess i hjemlandet. Her i Norge har det gått tregere, men ambisjonene er skyhøye.  

Tekst og foto: Sjur Anda 

Fra null til fire millioner kunder på fire år. Det er fasiten for Revolut, mobilbanken som har tatt England med storm. I Norge har det gått tregere. Høsten 2017 regnet selskapet med å ha 50 000 brukere innen årets slutt. I fjor høst var målet 30 000 ved inngangen til 2019. Fasiten i dag er at Revolut nærmer seg 22 000 kunder.  

– Vi startet satsingen i Norge for alvor i september 2018 og har hatt gode resultater etter det. Men vi ser at det norske markedet er konservativt. Det er vanskelig å få med hverdagsbrukeren, sier Espen Myklebust, landssjef for Revolut i Norge og foreløpig eneste ansatte her i landet.  

Det norske markedet er konservativt

Han har tro på at det skal løsne ordentlig fremover.  

– Vi har fått en god base nå og ut fra den skal vi vokse ytterligere. Foreløpig har all markedsføring skjedd via word of mouth. Fremover vil vi bruke noe mer penger på å nå andre grupper. Når vi kommer i gang med det, regner jeg med at veksten kommer. Også fremover vil våre brukere være våre viktigste ambassadører og dem som gir oss flest kunder. Det er slik vi har vokst i England og det er slik vi skal vokse her. Våre brukere blir fort fans som forteller venner og familie om oss, sier Myklebust.  

– Hvorfor er det norske markedet så vanskelig? 

– Folk er glad i bankene sine og har en sterk lojalitet. Du kan si at her arver barna banken sin fra foreldrene. De føler et lojalitetsbrudd ved å bytte bank, spekulerer Myklebust.  

BRUKERVENNLIG MOBILBANK 

Hva er da Revolut? Kort fortalt er det en heldigital bank uten filialer, hvor basistjenesten er gratis.  Samtidig tilbyr de billigere transaksjoner og overføringer i utlandet. I tillegg tilbyr banken to premiumoppgraderinger, der man mot en månedlig kostnad får ulike ekstratjenester. Det er dette sammen med at man tar en andel av alle transaksjoner fra Visa og Mastercard som gir banken inntekter.  

– Vi tar ikke noe påslag eller gebyr ved utenlandsbetalinger. Hvis du reiser en del blir det fort penger av det. Det er også gratis med internasjonale pengeoverføringer mellom våre brukere. For mange vil dette kunne utgjøre ganske mye penger, sier revolutsjefen.  

ALENE OG AMBISIØS: – Vi er overbevist om at vi skal lykkes her også, fordi vi har et produkt som gir brukerne mye merverdi, sier Espen Myklebust som foreløpig er eneste ansatte i Revolut i Norge.

Motoren og forretningsideen er å tilby ekstremt bra brukervennlighet.  

– Norske banker vil gjerne smykke seg med å være langt fremme digitalt. Men de er ikke så langt fremme som de tror. Vår app er mye mer brukervennlig og teknisk avansert, enn det som tilbys av norske banker i dag. Vi kommer også til å øke tjenestetilbudet jevnlig, og har blant annet kurtasjefri aksjehandel og familiekonto på gang. Våre løsninger blir bedre og mer brukervennlige enn det som er på markedet i dag, hevder Myklebust.  

Han tar frem mobilen og viser hvordan han på enkelt vis kan sperre kortene sine for ulik bruk, opprette nye virtuelle kort til netthandel og til og med engangskort for netthandel, som forsvinner etter en gangs bruk. God statistikk over hva du bruker pengene til med varsler om forbruk og overforbruk skal også bidra til en god brukeropplevelse.

– I barnas Revolutapp vil man eksempelvis kunne sette opp plikter som skal gjøres, koblet med betaling. Når barna har gjort det de skal, sendes en melding til foreldrene som godkjenner jobben og penger overføres til barnas revolutkonto og kort. Vi ønsker å lære barna om penger og kommer til å legge inn flere kule funksjoner i appen som vil bidra til at barn får et mer konkret forhold til penger, sier Myklebust, som regner med at denne tjenesten vil komme i løpet av forholdsvis kort tid.   

IKKE SINKER 

I DNB er de naturlig nok ikke enige i at norsk banknæring er digitale sinker.  

– Vi skal være ydmyke for at bankene ikke nødvendigvis har alle svarene på hvordan teknologien endrer finansnæringen. Men her i Norge ligger vi absolutt i tet og har utviklet ett av verdens mest effektive systemer for betaling. Sånn sett faller kritikken litt på sin egen urimelighet. Vi har vist at vi kan, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.  

– Har du selv testet Revolut? 

– Ja, det har jeg.  

– Hvordan vil du vurdere DNBs nettbank mot det Revolut tilbyr? 

– Det vil jeg ikke mene noe om siden det ikke er min jobb å gjøre en brukertest av mobilbankene, sier Westerveld, og fortsetter: – Vi ønsker og skal ligge i front. Det har vi vist blant annet med utviklingen av vipps. I tillegg til å utvikle ting internt, har vi også kjøpt oss inn i flere fintechselskaper som vil kunne styrke oss. Nylig startet vi også et samarbeid med PayPal, sier informasjonsdirektøren.