Datasammenbrudd ga milliardregning

Det gikk så galt det kunne for den britiske banken TSB, da data for 4,9 millioner kunder skulle flyttes. Åtte ukers datakaos og milliardregning ble resultatet.

Tekst: Sjur Anda

Banken har så smått kommet igang igjen etter sitt store it-sammenbrudd tidligere år. 1,9 millioner brukere ble forhindret i å komme i kontakt med sin konto. TSB, som tidligere var en del av Lloyds Bank, ble for få år siden overtatt av spanske Sabadell. I april i år overførte man samtlige data for 4,9 millioner kunder fra gamle Lloyds it-system til et helt nytt Sabadell it-system. Det gikk helt galt. Det som skulle vært klart i løpet av en weekend, ble åtte ukers mareritt for bankens medarbeidere. Vanskelighetene er ennå ikke over. 135 000 kunder krever erstatning for tap. Etter at 37 prosent av sakene er behandlet, er de foreløpige kostnadene kommet opp i det som tilsvarer 1,9 milliarder norske kroner. Siden krisen for fire måneder siden, har TSB ansatt 2 500 nye medarbeidere for å stablisere situasjonen.