Millennialsene kommer

Millennials vil ha en jobb med stor fleksibilitet, påvirkningskraft og mening.

TEKST OG FOTO: SJUR FRIMAND-ANDA

– Fremtidens arbeidsliv er ikke i fremtiden. Det er noe vi er nødt til å håndtere nå og som vi burde håndtert i går.

Det var Elin Nørves klare budskap under Arbeidsliv 2022-konferansen i Oslo på onsdag. Elin Nørve har startet Skandinavias største lederutviklingsprogram for unge, Future Leaders. Som én av Norges yngste operasjonelle ledere er hun en fremtredende representant for millennials-generasjonen. Hun er 23 år og beskriver seg selv som flink pike og avhengig av sosiale medier.

For det var Millennialsene hun kom for å prate om, og hvordan arbeidslivet skulle tilpasse seg dem. Men først må vi ha definisjonen i orden. Millennials er dem som er født mellom 1980 og 2000. Ganske stort sprik altså, der de eldste er godt inne i voksenlivet mens de yngste ikke er ferdige med videregående.

Unge er utålmodige og forventer raske resultater

– Vi har hatt gode foreldre, som har kjørt oss til fotballtrening og som har fortalt oss at vi kan bli hva vi vil i verden. Vi tror egentlig vi er verdensmestre i det meste. Det vi har hatt lyst på har kommet lett, uten hardt arbeid. Vi har hatt en svært generøs foreldregenerasjon, sier Nørve.

Dette har resultert i en generasjon med høy selvtillit, men lav selvfølelse.

– For unge i dag er vant til å måle seg mot alt og alle hele tiden. Det gjør noe med hvordan vi agerer. Det å føle at vi blir anerkjent og at noen bryr seg har alt å si. Vi er også vokst opp med teknologi over alt, hele tiden. Dette har en skummel effekt. Millennials er blitt dårligere på å bygge gode og tette relasjoner. En egenskap vi vet er viktig i arbeidslivet. Sosiale medier har gjort at vi er vant til raske likes og umiddelbare reaksjoner. Vi har mange bekjente, men få tette relasjoner, forteller Nørve.

BRYR SEG

Stadig flere Millennials skal inn i arbeidslivet og spørsmålet er om de er klar for arbeidslivet og om arbeidslivet er klar for dem.

– Unge er utålmodige og forventer raske resultater og vil påvirke. I tillegg må de ha stor grad av fleksibilitet for å trives. Men det er ikke sikkert at det som en 50-åring ser på som fleksibilitet er det samme som de unge vil ha. Hør med de unge hva de faktisk trenger for å trives. For vi er vant med å kunne jobbe med hva som helst hvor som helst. Samtidig trenger vi voksenopplæring om hvordan ting fungerer i arbeidslivet. For alt kommer ikke nødvendigvis like fort som vi er vant med, hevder Nørve.

Dagens unge skal ledes av 40 – 50 åringer, som gjerne har et annet syn på arbeidslivet. Her tror Nørve generasjonene kan lære av hverandre.

– Det er to generasjoner og to kulturer som skal møtes og vi kan ikke jobbe mot hverandre. Vi må jobbe sammen. Det handler om kulturendring og to generasjoner som skal møtes. Vi må ha litt av det eksisterende og litt av det nye og redefinere arbeidslivet, ikke hver for oss men sammen, sier Nørve, og kommer raskt inn på noe hun brenner veldig for.

– Du blir som dem du tilbringer mest tid med. Ledergruppene består ofte av en svært homogen gruppe. Det er et hinder for omstilling. Min oppfordring er å ta med unge profiler i ledergruppene. Det vil gjøre en enorm forskjell. For når de eldre tilbringer tid med de yngre, vil det påvirke dem. Man blir som man omgås, sier Nørve.

MAMMA STOREBRAND

JOBBE HARDT: Tove Selnes ønsker at også de unge skal få føle tilfredsstillelsen av å jobbe hardt og å lykkes.

HR-direktør Tove Selnes fra Storebrand er enig i at arbeidslivet trenger at flere tenker som millennials.

– Hvis millenialsen trenger voksenopplæring, får vel jeg være moren som gir dem det, sa Tove Selnes med et smil, og fortsatte: – Spørsmålet er hvordan medarbeiderne skal være for at vi skal kunne møte de endringene som skjer. Selskaper lever generelt sett kortere i dag enn før. Vi har 250-års jubileum. For å lykke fremover, må vi tiltrekke oss de unge talentene.

Og disse talentene alle så gjerne vil ha tak i trenger å føle at det de gjør er meningsfullt.

– De vil bidra til noe mer enn at aksjonærene tjener gode penger. De vil være en del av noe større, som gjør verden til en bedre pass, sier Selnes. Hun tror allikevel at de som har jobbet en stund kan formidle noe veldig viktig til de yngre.

– Jeg håper vi kan formidle hvor godt det føles å jobbe hardt og lykkes. Det å gjøre en god innsats og mestre noe. Det er veldig tilfredsstillende, sier Selnes.