Forbruksbankene skaper nye arbeidsplasser

Forbruksfinansiering vokser kraftig. Det gir nye arbeidsplasser. Resurs Bank har økt antall ansatte med 25 prosent det siste året. Og flere skal det bli.

TEKST OG FOTO: SJUR FRIMAND-ANDA

– Jeg ble tipset av noen kjente om å søke jobb her. De mente det var et bra sted å være, og vi har et veldig godt arbeidsmiljø her, sier Karoline Nøss Henriksen (26). Hun har forlatt sju fjell, Ulriken og hundrevis av regndager i Bergen for å jobbe ved Resurs Banks kontor i Havnelageret, to steinkast fra Oslo S.

Henriksen ble ansatt ved bankens kundesenter i fjor høst. Nå jobber hun 50 prosent med kundeservice og 50 prosent med salg.

– Jeg trives best med salg, da får jeg brukt kompetansen min, forteller hun. I bagasjen har hun utdanning innen internasjonal markedsføring.

Arbeidsmiljøet beskriver hun som ungt og fremoverlent med lovende karrierer i blikket.

– Alle er sultne på å lære og å komme godt i gang med karrieren. Resurs Bank er i vekst, det gir også muligheter for en god utvikling, mener Henriksen, som også er Finansforbundets hovedtillitsvalgte i banken.

TJENER GODT

Det er ingen hemmelighet at Resurs Bank tjener godt. I fjor hadde banken en ny utlåning på i underkant av to milliarder kroner og et resultat på 93,6 millioner kroner. Mellom 2014 og 2015 økte omsetningen vesentlig som følge av kjøpet av Finaref fra Crédit Agricole.

DOLDISBANK: Resurs Bank er blant de største forbruksbankene, men holder en lav profil. – Vi er store på forbruksfinansiering via våre partnere. De er våre representanter mot kundene, sier Ingebjørg Brown.

– Vårt mål er å bli Nordens ledende nisjebank, forteller Ingebjørg Brown, landssjef i Resurs Bank Norge.

Omsetningsøkningen har også resultert i flere ansatte. I dag er de 55 ansatte, en økning på 25 prosent på ett år. Et blikk rundt om i lokalene sladrer om at det rigges for ytterligere vekst. Her er det plass til flere.

– Vi skal vokse, både økonomisk og i antall hoder. Antall ansatte vokser ikke like fort som omsetningen. Våre kunder krever forbedrede og enklere prosesser gjennom digitalisering som igjen vil effektivisere driften, og medføre at behovet for flere medarbeidere ikke holder samme takt, sier Brown.

LETT TILGJENGELIG KOMPETANSE

De nyansatte har i stor grad høyere utdanning.

– Karoline Nøss Henriksen representerer den nye generasjonen. Vi er blitt stadig mer opptatt av formell kompetanse. Her i Oslo er den lett tilgjengelig både på bachelor- og masternivå. Vi er en ung bank, selv om nesten 30 prosent av de ansatte er over 40. Vi rekrutterer selvsagt også folk med lang yrkesbakgrunn innenfor spesifikke felt der vi har behov.

Hovedsakelig er det ansatt folk innen kundesenter og salg. Men også andre avdelinger er styrket.

– Vi har utvidet både på legal og andre støttefunksjoner. Selskapet er en filial av svenske Resurs Bank. Gjennom dette får til tilgang til bankens kompetansesenter i Helsingborg. Her ligger eksempelvis compliance. Dette gjør at vi får tilgang til bedre og bredere kompetanse til en rimeligere penge. Dette fungerer godt. Mye av regelverket som kommer, er europeisk. I dag jobber vi mye over grensene, og det er noe vi må venne oss til. Samtidig gir konsernstrukturen våre ansatte større karrieremuligheter i andre land, avslutter Brown.